- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
90

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Luthers lära om rättfärdiggörelsen genom tron - II. Den bibliska och lutherska rättfärdiggörelseläran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

90

Han på allt sätt vill föra tillbaka. D|ärför är även intet offer
för stort för Gud, när det gäller att söka återföra människan
till gemenskap med sig själv. Det var därför som Han
gav det största offer, som Han kunde bringa.

Luther säger även härom följande: »Om Gud hade givit
mig allenast ett öga, en hand eller en fot och jag visste, att
Han gjort det av faderlig kärlek, så borde sådant vara mig

kärare än många tusen världar.–Det måste utan tvivel

vara något förträffligt och outsägligt stort, som en sådan
rik givare av stor och hjärtlig kärlek skänker oss. Vad ger
Han oss då? Icke stora konungariken, icke en eller flera
världair, fulla med silver och guld, icke himmel och jord
med allt, vad däri är, icke alla skapade ting, utan sin S o n,
vilken är så stor, som Han själv är. Detta är förvisso en
evig och obegriplig gåva, liksom Givaren och Hans kärlek
äro obegripliga. Ja, det är grunden och källan till all nåd,

godhet och välgärning.–Detta heter förvisso en kärlek,

som bevisat sig, icke med ord utan med gärning, och det i
allra högsta grad, med den allra dyraste gåva och gärning,
som Gud själv förmått åstadkomma.»

På detta sätt hava både Guds rättfärdighet och därav
följande vrede mot synden och Guds kärlek blivit
uppenbarade i mänskligheten.

2. Sann syndakännedom och ånger över synden äro
nödvändiga förutsättningar för rättfärdiggörelsen.

En ytlig syn på synden har i alla tider varit orsaken till
den uppfattningen, att man genom allahanda egna verk
ocli gärningar kan vinna Guds nåd och bliva rättfärdig
inför Gud och sålunda vinna den eviga saligheten. Så var
det med fariséerna på Jesu tid. När vi läsa Jesu tolkning
av Bergspredikan, finna vi, att Han i fråga om de olika
budens hållande, tvärtemot fariséernas ytliga tolkning, visade,
att synd icke blott var ett yttre brytande av Guds bud,
såsom mord, äktenskapsbrott m. m., utan hjärtats inre onda,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:10:52 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mlodhs/0092.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free