Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Eberbach ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Eberle, Adam, tysk målare, f. 1805 i Aachen,
d. 1831 i Rom, studerade i Düsseldorf och slöt sig till
Cornelius såsom hans bäste lärjunge. Hans första verk var
Kristi grafläggning.
Sedan följde han Cornelius till München, där han utförde i Odeon
Apollon bland herdarna
och i Hofgarten
Maximilian I mottager kurfurstevärdigheten i Bajern.
Eberle, Robert, tysk målare i München, f. 1815,
d. 1860, målade djur med stor natursanning, dramatiskt
lif samt bred och säker penselföring:
Fårhjord, som af en örn jagas ned i en afgrund (1858, Karlsruhe),
Hjort slagen af blixten,
Hjort med kalfvar (1853, pinakoteket i München) m. fl. –
Hans son Adolf E. (f. 1843) är genremålare
i München och lärjunge af Piloty.
(G–g N.)
Eberle, Syrius, tysk skulptör, f. 1844 i Pfronten
(Bajern), d. 1903 i Bozen (Tyrolen), professor
i München från 1882, utförde många dekorativa
och monumentala arbeten för kung Ludvig II:s
slott och för München S:t Georg på rådhuset,
kolossalfigurer på Ludwigsbrücke och i riksdagshuset.
(G–g N.)
Eberlein, Georg, tysk arkitekt, f. 1819 i
Linden (Mittel-Franken), d. 1884 i Nürnberg, studerade
vid polytekniska skolan i Nürnberg, sedermera under
Heideloff (d. 1865), som han hjälpte vid dekoreringen
af stiftskyrkan i Stuttgart samt 1840–42 vid slottet
Liechtenstein vid Reutlingen. Efter att i 10 år ha
varit verksam vid Württembergs fornminnesförening
restaurerade han 1855 slottet Hohenzollern i Schwaben,
sedermera korsgången i Aschaffenburgs stiftskyrka,
domen i Erfurt, S:t Emmeran i Regensburg m. m.
Eberlein, Gustav, tysk bildhuggare, f. 1847
i Spiekershausen vid Münden, studerade i Nürnberg
och i Berlin för R. Begas. Han har utfört arbeten
sådana som Törnutdragaren (goss-staty, 1881,
i marmor 1886 i Berlins nationalgalleri), Psyke,
Dansande backanter, äfven religiösa figurer och
grupper, men hufvudsakligen har han gjort sig känd
som monumentalskulptör och är som sådan i lika hög
grad som Reinhold Begas representativ för den moderna
officiella Berlinskulpturen. Viktoria bekransande
kejsar Vilhelm I:s byst var hans första arbete till
kejsarhusets förhärligande. Sedan följde Tysklands
genius (1883, likaså ett glorifierande af kejsaren),
monument öfver kejsarna Vilhelm och Fredrik i
Elberfeld 1893, öfver Bismarck i Krefeld 1897, öfver
drottning Luise i Tilsit 1900, Fredrik Vilhelm III i
Siegesallé i Berlin m. m. Bland hans senare figurrika
monument äro de öfver Richard Wagner i Berlin 1903
och Goethe – det sistnämnda var en present till staden
Rom (dess uppställande på Monte Pincio blef hindradt,
det uppställdes i stället i Villa Borghese 1904). E:s
monument äro skickligt och effektrikt anordnade,
men tämligen banala. Han har äfven uppträdt
som målare och författare. En af A. Rosenberg
skrifven monografi öfver honom utkom 1903.
G–g N.
Ebers, Emil, tysk målare, f. 1807 i Breslau, d. 1884
i Beuthen a. d. Oder, studerade i Düsseldorf och
började med att framställa scener ur smugglarlifvet,
vanligen med humoristisk uppfattning, men skildrade
sedermera helst strandlifvet vid Nordsjön, på hvilket
område han också lyckades bäst (Lotsbåten, Från ett
skeppsvrak räddad kvinna m. fl.). I det historiska
facket är han svagare. E. är representerad i Berlins
nationalgalleri och flera tyska museer.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>