- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 22. Possession - Retzia /
359-360

(1915) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Promess - Promess-spel. Se Promess - Prometheus, grek. myt.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

359

Promess-spel-Prometheus

360

karaktären af lotteri och spel. Det kallas också
promess-spel och är mångenstädes särskildt föremål för
lagstiftningens uppmärksamhet, så att man beröfvat det
all rättslig verkan och belagt det med kriminellt
ansvar. I Sverige faller det under de allmänna
bestämmelserna om otillåtet lotteri. Se Lotteri,
sp. 1151. A. W.

Promess-spel. Se P rom ess.

PrometheTlS (grek. IlQowfrevg), grek. myt.,
en bland titanerna, son af lapetos med Klymene
(enligt andra sagor med Asia eller med Themis),
mänsklighetens välgörare såsom den, hvilken gett
människorna elden och därmed möjligheten att från
det råa naturtillståndet uppstiga till en högre
odling. Sagan om P. som en för mänsklighetens
utveckling betydelsefull elds- och kulturgudomlighet
möter inom den grekiska litteraturen tidigast
i He-siodos’ sånger, men är där redan utbildad
medelst flera delvis hvarandra motsägande
enskildheter. Hufvudsakligen går den ut på att,
’’då gudar och människor tvistade i Mekone (Sikyon)",
d. v. s. vid den tid, då med Zeusväldets grundande en
söndring inträdt i st. f. den patriarkaliska endräkt,
som varit rådande mellan gudar och människor under
Kronos’ världsregering, P. tog människornas parti
och sökte bedraga gudarna genom svekfull fördelning
af ett tjuroffer. Zeus hämnades genom att förmena
människorna eldens bruk, men P. skaffade dem elden
genom att stjäla den från himmelen, gömd i en ihålig
stängel (se N a r t h e x). Till straff därför
fastsmiddes han vid en pelare, och en örn sargade
hvarje dag hans ständigt ånyo tillväxande lefver,
tills han slutligen med Zeus’ tillstånd befriades
af Herakles, som dödade örnen. Mot människorna,
som emellertid förblefvo i besittning af elden,
visade Zeus sin onåd genom att sända dem Pandora
(se d. o., grek. myt.). - En långt djupare, sedligt
religiös betydelse har Prometheusdikt-ningen fått hos
Aischylos, som behandlat denna saga i en s. k. tragisk
trilogi, eller tre sammanhängande dramer, af hvilka
en, "Den fjättrade P." (P. desmötes), ännu finnes
fullständigt i behåll. P. är hos Aischylos en son
till Themis, rättvisans gudinna, och tillika utmärkt
genom en djup, framtiden genomskådande visdom. Ehuru
hörande till titanernas släkt, ställde han sig
i striden mellan dessa och de olympiske gudarna
på de senares sida, emedan titanerna vägrade att
följa hans visa råd och han på grund däraf förutsåg
deras fall. Med P:s bistånd besegras titanerna och
nedstörtas i Tar-taros. Men då Zeus efter grundandet
af sitt nya världsvälde äfven vill förgöra det
från den titani-ska världsåldern härstammande,
men ännu svaga och outvecklade människosläktet för
att i dess ställe skapa ett nytt, tar P. sig an de
arme, förlänar dem den himmelska elden, undervisar
dem i alla de konster och insikter, hvilka tjäna
att förbättra tillvaron, på samma gång som han hos
dem väcker sträfsam kraft och lefnadsmod, med ett
ord främjar på allt sätt deras utveckling till sann
mänsklighet. Men detta var ett ingrepp i den af Zeus
stadgade världsordningen, och P måste med ett grymt
straff umgälla sin människovänlighet. Vid världens
yttersta rand, på öde skytisk kust, fastsmides han
af Hefaistos vid den branta sidan af en hög klippa,
och en kil af stål drifves genom hans bröst. Ännu
eger han dock ett fruktansvärdt

vapen mot Zeus. Ty hans moder har för honom ensam
uppenbarat hemligheten om ett ödesdigert äktenskap,
hvarigenom Zeus skall öfver sig draga ofärd och
fall. Förgäfves skickar Zeus Hermes för att affordra
P. denna hemlighet. Med titaniskt trots tillbakavisar
han befallningen och den därtill fogade hotelsen
om ett ännu strängare straff, hvarefter Zeus i
vredesmod, under elementens uppror, med sin blixt
till T artaros nedstörtar P. tillika med klippan,
vid hvilken han är fastsmidd. Därmed slutar "Den
fjättrade P." I det följande, blott fragmentariskt
bibehållna stycket "Den löste P." (P. lyo’menos)
stiger efter en oändligt lång tid den ännu vid sin
klippa fjättrade titanen från underjorden upp i
dagsljuset. Ännu är han icke försonad med Zeus, och
hans straff är skärpt genom örnen, som hvar tredje
dag infinner sig för att sönderslita hans lefver. Det
långa lidandet har dock brutit hans stolthet, och
i st. f. att som förut trotsa på sin odödlighet
önskar han sig döden. Men äfven Zeus är en annan,
mildare, försonligare. De öfrige titanerna har han
redan lös-gifvit ur Tartaros och är benägen till
försoning äfven med P. Försonlig kommer då denne den
försonlige till mötes, yppar frivilligt den hemlighet,
som hotar Zeusväldets bestånd, hvarefter han friges
för att framgent lefva med gudarna som deras vise och
välvillige rådgifvare. - Yngre sagor låta P. skapa
människorna af fuktig lera och därefter antingen
själf eller med andra gudars hjälp ge

Prometheus, skapande människor, samt gudinnan
Athena. Kelief på en antik terrakottalampa från
Perugia.

dem lif (se fig.). I Aten dyrkades P. i samband
med Hefaistos, till hvilken han som eldgudomlighet
stod i nära förhållande, och med Athena. Han hade
i Akademeia ett altare, vid hvilket en åt honom
egnad fest (prometheia) firades med fackellopp. -
Namnet P. är af de gamle själfva förklaradt som "den
förutseende eller förtänksamme" (jfr E p i-m e t h
e u s), och säkert har väl äfven vid den grekiska
namnformens bildande denna betydelse verkligen
föresväfvat. Emellertid har Kuhn i sin komparativt
mytologiska afhandling ("Herabkunft

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:59:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfcb/0196.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free