- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 31. Ural - Vertex /
1261-1262

(1921) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Werner, Fredrik Emanuel - Werner, Karl Fredrik - Werner, Hildegard Charlotta Aurora - Werner, Gotthard Adolf (Gudfast)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och 1820 framträdde han som landskapsmålare "i en
täck stil" med motiv från Stockholms omgifningar
m. m. På 1820-talet var W. verksam som litografisk
tecknare och utförde Upsala domkyrka med dess
märkvärdigheter (1826; 29 planscher, med
text af J. H. Schröder) samt Utsigter
af Stockholm
(1829) och Stockholms utseende i äldre
och nyare tider
(s. å.), hvilka äro af
ett visst intresse såsom försök i denna
konstart, men ej vittna om större begåfning.
Upk.*

illustration placeholder

Werner, Karl Fredrik, samlare, biograf, f.
15 aug. 1830 i Norrköping, d. 7 juni 1905 i
Stockholm, biträdde i flera år landtdomare och
var 1860—95 anställd som kamrerare vid Stockholms
stads vattenledningsverk. Resultaten
af hans vidsträckta beläsenhet och trägna
arkivforskningar ha dels kommit åtskilliga författare
på det litteraturhistoriska och biografiska området
till godo i form af värdefulla granskningar,
dels framträdt i artiklar i Nordisk familjebok,
"Finsk tidskr.", "Samlaren", "Hist. tidskr.",
"Sv. autografsällsk:s tidskr.", Sv. litt. sällsk:s i
Finland "Förhandlingar" m. fl., dels, och framför
allt, visat sig i den af honom ombesörjda nya
reviderade uppl. af "Svenskt biografiskt lexikons" bd
1—8 (1874—76), i hans bidrag till samma lexikons "Ny
följd", bd VIII (1890), samt i det af honom utgifna
2:a häftet af "Ny följds" bd X (1892), som till
största delen är författadt af honom. Af W:s uppsatser
må särskildt påpekas den utförliga biografien öfver
Gustaf Abraham Silverstolpe i "Några anteckningar
om släkten Silfverstolpe" (1884). — Sina stora och
värdefulla samlingar af böcker (historia, kultur-,
litteratur-, personhistoria, Stockholmiana), tidningar
och tidskrifter, porträtt, urklipp, handskrifter, bref
m. m. skänkte W. till Stockholms stads arkiv. Staden
lät 1907 resa en minnesvård på hans graf. — Se
G. Upmark i "Samfundet Sankt Eriks årsbok", 1905.
(R—n B.)

Werner, Hildegard Charlotta Aurora,
musikpedagog, f. 1 mars 1834 i Stockholm,
d. 29 aug. 1911 i Newcastle upon Tyne, England,
utbildades vid konservatoriet i Stockholm och var
i pianospelning elev af J. van Boom och G. Satter
m. fl., i violin af H. Léonard i Paris. Hon blef 1871
musiklärarinna vid en skola i Newcastle upon Tyne,
men öppnade inom kort där eget musikinstitut, som
kom till stort anseende, hvarjämte hon bildade och
anförde en damorkester (från 1885) samt anordnade
kammarmusiksoaréer. Under medarbetarskap i de
främsta engelska musiktidningarna och i offentliga
föreläsningar tolkade hon särskildt de skandinaviske
tonsättarnas verk. Hon komponerade bl. a. pianostycken
och sånger, bland dessa dock icke, såsom till följd
af namnförväxling uppgetts, serenadkvartetten "Bort
i rymden skyar tåga".
E. F—t.

illustration placeholder
Gotthard Werner. Oljemålning

af Hildegard Thorell.

Werner, Gotthard Adolf (vid dopet kallad
Gudfast Adolf), målare, f. 4 dec. 1837 i
Linköping, d. 20 febr. 1903 i Rom, son till en
bataljonsläkare, studerade vid konstakademien i
Stockholm 1857—61 och ansågs som en af de lofvande
bland eleverna. 1861—65 vistades han i Paris. Hans
motivkrets var allt från början en annan än de
öfrige utsläppte akademielevernas. Han målade Sankta
Birgittas första syn, Ansgarius landstiger i Sverige,
ledd af en ängel, Ludvig den helige af Frankrike

(för kyrkan Notre Dame d’Argentré i Bretagne), ett
1400-talsmotiv: La première légende samt några
porträtt. Under denna tid öfvergick han i Antwerpen
till katolska läran, vistades sedan ett par år i
Spanien, där han förutom genremotiv med folktyper —
ganska saftigt hållna — målade Manichæus (Kristus
uppenbarar sig i öknen för en eremit, som omges af
onda andar, Sevilla, 1867) och Rakel gråter öfver
sina barn
(såld i Amerika). Han återkom sedan till
Paris och begaf sig därifrån till Italien. Bland
hans arbeten från dessa år är Filip II presiderar
vid en autodafé
(såld på salongen i Paris). I Rom
tillkommo Vikingar kommande från dopet (1870, såld
till England), Elisabet af Ungern skyddar de fattige
(vann guldmedalj på en utställning i Rom; såldes
till England), Den förlorade sonen, Kvinnlig faun
med sin lille broder
(en lefnadslustig idyll, 1871),
Ansgarius’ sändning (katolska kyrkan i Malmö) samt
flera motiv från Neapel och Pompeji (1874—75). Han
vistades sedan några år mestadels i hemlandet,
målade i det nyuppförda Bolinderska huset i Stockholm
1877—78 frisen Järnets seger öfver guldet (i olja,
sedermera flyttad till Järnkontorets hus) samt al
fresco ett par dörröfverstycken med allegoriska ämnen
— de voro de första freskomålningar, som utfördes
i Sverige, sedan Sandberg dekorerade gustavianska
grafkoret i Uppsala domkyrka —, vidare de fyra evangelisterna
(för S. Birgittas kapell i Göteborg,
utställda i Stockholm 1879). — De tolf apostlarna,
bröstbilder i Varnhems kyrka, äro troligen från denna
tid. Vidare märkas Kvinnorna vid grafven (utst. 1880,
Mariakyrkan i Visby), Hans Brasks afskedsmässa i
Linköpings domkyrka
(s. å., köptes af konung Oskar
II, skiss i Nationalmuseum), Filip II:s gästabud,
Kristi uppståndelse
(utst. 1881, i S:t Pauli kyrka i
Göteborg), I novisernas trädgård (5 unga munkämnen),
En garde (renässansfigur i bronsverk, utst. 1882),
Jungfrun skulle sig till ottesången gå samt Skogsfrun
reder sitt gyllene hår
(s. å.). 1884 vann W. andra
priset för 6 skisser till fresker i Nationalmuseum
(forntida och medeltidsmotiv). S. å. reste han till
Egypten och kom 1889 till Italien. Vid den nya täflan
om Nationalmuseifreskerna 1891 vann han tredje priset

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Dec 15 14:46:45 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfck/0663.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free