- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift for filologi (og pædagogik) / Ny række : Sjette bind /
194

(1874-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

der er udtalt i Bevægelsen, at se noget mere i Minen, end
der virkelig er. Men fandt man Hovederne enkeltvis, vilde
man dog sikkert’ kun have meget utydelige Forestillinger
om, hvad de udtrykte : vistnok har den antike Kunstner
ogsaa ment at give noget i Aasynet; men det er, i
Sammenligning med den senere Kunst, holdt indenfor de snævreste
Grændser. Det er i Virkeligheden i Overkroppens, Armenes
og Hændernes Bevægelse, og i Hovedets Bøjning, at
Udtrykket ligger.

Jeg vil nævne et andet Exempel paa en ældre græsk
Fremstilling af et rent sjæleligt Sammenspil, fordi det
fremby der en lærerig Parallel til et pompejansk Maleri. Det er
et udmærket Vasemaleri paa en Amfora i det britiske
Museum, udført omtrent Aar 400 f. Kr. Det forestiller Musen
Terpsichore, som siddende spiller paa en Strengeleg, en
Slags Harpe, der hviler paa hendes Skød; hun rører dens
Strenge ligesom i Tanker, idet hendes Hoved sænker sig og
hendes Øjne stirre. Bag hendes Stol staar en anden Muse1),
holdende et Par Fløjter, og ved hendes Side Musaios, der
holder sin Lyre ledig i den sænkede Haand og støtter sig
til en laDg Laurbærgren, idet han tankefuld, fordybet, lytter
til Musens Spil. I Skildringen af dette fine og skjønne
Samvære er saa godt som intet givet gjennem Aasynets
Træk, alt gjennem Bevægelse og Stilling. Paa et af de
smaa campaniske Genrebilleder, der ligeledes handle om
Musiken og dens Indvirkning paa Sindet2), ser man en
Kvinde, som sidder paa en Løjbænk og prøver en Akkord,
idet hun med den ene Haands Fingre rører Strængen paa
en Lyre, med den anden Haand en Harpe, som ligger ved
hendes Side. Hendes Omgivelser, tre andre Kvinder,
betragte hende med grebne, spændte, opmærksomme Miner,
med den Ængstelighed, hvormed man lytter til noget nyt og
gaadefuldt, noget, hvori der synes at aabenbare sig en
Blanding af guddommelig Indgivelse og af Vanvid. Her er
Aasynets Udtryk langt besterntere tilspidset, langt mere for-

J) Nemlig „Meledosa“. Personernes Navne ere paa Yasen skrevne til.

2) Mus. naz. No. 9023; Helbig No. 1442.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:59:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordfilol/nyr6/0208.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free