- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
364

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JUL. LANGE.
egenlig menneske? Kun ansigtet, for så vidt som visiret er slået op;
ellers kun de omtrentlige hovedlinjer af figurens skabning, stilling,
bevægelse. Den kunstner, som udfører den rustede ridderfigur, gör for
en större del den kunstfærdige våbensmeds arbejde i efterligning end et
egenlig plastisk arbejde. I den nögne form er der ånd og liv og udtryk
på ethvert punkt, i enhver linje. Den glatte metalflade er død, og det
bidrager ingenlunde til at hæve skönheden af den skikkelse, den om
slutter, når den er så overlæsset med prydelser som hin Sankt-Jorgen’s
rustning i Stockholm. Jo mere pragt og stads, des mindre figur. Det
var dette, som man i løbet af det 15de århundrede fik ojet op for i Ita
lien, hvor mange kunstnere med forkærlighed, ja med en egen human
istisk enthusiasme, som førte til de störste resultater, fordybede sig i
studiet af den menneskelige figur og form, som den var udgået fra ska
berens hånd.
Den höjeste kultur går netop bestandig ud på at opfatte alt i dets
sunde, simple og nögne natur, at fjærne alt det konventionelle påhæng,
hvormed en lavere civilisation har udstafferet det.
Det varede da heller ikke lænse, for den nögne figur i virkelig
o 1 «n n n
humanistisk ånd og mening holdt sit indtog i Nordens kunst eller
n o o
rettere: i kunstværkerne i Norden. Samtidig med reformationen kom
renaissancen som et vindpust fra Italien. Reformationen selv vedkommer
egenlig ikke kunstens historie undtagen negativt, med hensyn til hvad
den slog i stykker eller fjærnede. Men medens den på det kirkelige
område afbrød den gamle forbindelse med Rom, tilvejebragtes der på det
kunstneriske område en ny forbindelse. Medens den religiøse følelse
stødtes tilbage af det verdslige, afguderiske billedvæsen, hvortil pavens
kirke havde hengivet sig, underkastede den kunstneriske sig aldeles den
storhed og skönhed i den menneskelige skikkelse, som kunsten i Rom
havde opnået. I Norden selv lå den kunstneriske følelse og ævne på
hin tid så temmelig i vintersovn; man vedblev, for at fölge nogenlunde
med den øvrige verden, at tilfredsstille sit behov fra Tyskland og især
fra Nederlandene l. Fra selve reformationens arne, fra Sachsen, synes
både det danske og det svenske hof at have modtaget foruden reforma-
1 I Sverig, under Gustaf Vasa og hans sönner, have også enkelte indkaldte
Italienere arbejdet.
346

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0374.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free