- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
366

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1 Sign. N. L. Hoyen’s Skrifter, I, s. 313.
JUL. LANGE.
soldat på en tung oppakning? Mon piger og koner ikke langt have
foretrukket de katholske alterskabe med de yndige, himmelske helgenin
der med lueforgyldte klæder og rødt på kinderne, disse nydelige, rigt ud
styrede dukkestuer, rigtig stads for småpiger?— Det sidste kan man vel i
ethvert fald slutte af, at formen for alter-udstyringen bevaredes skönt
ændret i stilen og renset for papistiske bestanddele endnu et århund
rede ind i den protestantiske tidsalder.
Med Renaissance-humanismen kom også de antike guder, gudinder, he
roer og verdslige allegorier: helten, som kæmper med uhyret, er ikke
længer Sigurd eller Sankt Jörgen, men Herkules, Jason eller Persens. Hele
rækker af mythologiske statuer ere endnu bevarede, f. ex. på Fredriks
borg. At f. ex. en sådan Mars med sit landsknægt-fysiognomi og sine
store snurrede knevelsbarter ikke kan tilfredsstille vor tids begreb om en
antik gud, at vi have let ved at se forskellen mellem den moderne figur
stil og den antike, skal ikke lægges dem til last: vi spörge kun efter,
hvad disse skikkelser vare for folk i Norden. Og svaret må vel blive,
at de vare aldeles fremmede gæster, som næppe nogen har haft interesse
for som plastiske figurer, selv om nogle lærde magistre vel formåede at
kommentere dem med citater af klassikerne, eller almuen måske kunde
lave nye myther om dem af sin egen opfindelse 1. Det bedste af denne
slags, som vi kende fra Norden, den betydelige række af bronzefigurer
af den navnkundige Adriaan Vries i Drottningholms have, er endog
krigsfanger fra trediveårskrigen. Om de som bytte ere udtagne alene
som kostbar og kuriøs ejendom, eller om der har været en privat kunst
interesse med i spillet, ved jeg ikke; men sikkert har den plastiske in
teresse for de nögne figurer holdt sig indenfor meget snævre grænser.
Da forbindelsen mellem Nord- og Syd-Europa blev livligere og idé
erne begyndte at cirkulere stærkere i hele Europa henimod slutningen af
det 17de århundrede, var imidlertid al saft og kraft fordampet af den
italienske billedkunst i dens hjem: dens figurstil var for det meste kun
et saramenrørt opkog af alle de store gamle mestres og alle de store
gamle lokalskolers kraftige, men hver for sig mere ensidige kunst. Det
var denne opspædte eklekticisme, som Tyskeren David Klöcker (Ehren
strahl) førte med sig fra Italien til Sverig. Efterhånden forlægges tyngde
punktet for figurfremstillingen fra Italien til Paris; derfra henter allerede
den store bygmester af Stockholms slot, Nikodemus Tessin, det meste af
348

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0376.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free