- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
368

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JUL. LANGE.
Nej, havde hin kunst, maleriet så vel som skulpturen, kun haft no
get rigtig godt at sige omdsin hovedgenstand, mennesket og det menne
skelige, så havde dens historiske ære været frelst, hvilke synder den så
ellers havde haft på sin samvittighed 1. Men i løbet af et århundrede
havde kunsten ikke haft noget rigtigt begreb om sand menneskelig natur,
end sige om naturlig menneskelig værdighed. Det er især mod menne
skets sjælelige natur, der syndes; ti i henseende til studium af legems
formen kan i alt fald plastiken tit være mærkelig grundig og dygtig,
medens maleriet rigtignok hyppigst er langt mere overfladisk. Det er
en umådelig livlig kunst: den er echaufferet, snakkesalig og höjrostet;
men al dens liv og varme synes at trænge sig ud imod overfladen
og ophede den, medens der intet lades tilbage til reserve i det indre:
bag de sprællende bevægelser, de glinsende öjne og smilende mundviger
er der flad bund i sjælen. Kunsten vil være kraftig, men gör kun spek
takler, den vil være pathetisk, men sætter sin pathos således på spidsen,
at vi falde i latter ved at se det; den vil være naiv og ingénu, men
bliver koket indtil væmmelse. Glimt af virkelig umiddelbarhed i op
fattelsen af det menneskelige høre til de störste sjældenheder. Sagen er
den, at kunsten lever i indelukket luft, i museer, gallerier, akademier,
saloner, og at den mere studerer theatret end livet selv. Altre, prædike
stole og grave udstyres også i Norden, især i Sverig, med livlige alle
goriske theaterforestillinger i marmor og gips.
Der er ingen mand, som ikke er et barn af sin tid; men enhver er
det dog ikke i den forstand, at han af al magt higer efter at være den
förste til at ofre rögelse for tidsalderens efemere afgudsbilleder. Som den
ledende mand i hoflets og landets brug og pleje af kunsten synes
grev C. G. Tessin at have været en sådan mand. Ingen har så godt
som han fundet behag i rokokoens rangle og ingen har leget så ufor
trødent med den. Det er især hans civilisatoriske virksomhed, som
Sverig skylder en påfaldende stor tilførsel af malerier, tegninger og ta
peter, henhørende til den glade og letfærdige franske hof- og festivitets
kunst. Som arv fra hin tid er Stockholms Nationalmuseum endnu så
1 Som en af baroktidens plastiske synder plejer man at nævne dens svævende
figurer, statuarisk udførte. Fundet af Pæonios fra Mende’s Nike i Olympia viser, at
en stræng og ren græsk kunst fra Fidias’s tid gjorde sig skyldig i samme brøde.
Der er nok en stor forskel på Pæonios’s Nike og på barokskulpturens svævende
engle, ligesom der er mellem stående eller siddende kort sagt mellem alle figurer
af barok skulpturen og de tilsvarende græske; men forskellen beror ikke på, at
Grækerne ikke skulde have tålt svævende figurer som statuer.
350

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0378.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free