- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
374

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JUL. LANGE.
to uheldige konge-monumenter k Det må overlades til fremtidens
forskning, om den kan påvise sikre spor af hans ungdomsvirksomhed
i hjemmet.
Yi haste til det afgörende vendepunkt i hans liv: begyndelsen
af hans første ophold i Italien. Med stipendium fra slotsbyguings
fonden begav han sig på rejse i juni 1766 (?) og ankom til Eom d.
27:de august 1767 (?) k
Vendepunktet i sit kunstnerliv omtaler Sergel selv på to steder.
»Studér med skönsomhed skriver han fra Stockholm til sin
elev Byström i Bom den 26de juni 1811 og tag alene naturen på
råd: se den med en græsk kunstners öje. De har været lykkeligere,
end jeg har været i min ungdom. Min lærer, L’Archevesque, lod
mig spilde 12 år ved en afskyelig fransk manér. I Rom måtte jeg
lære al ting om igen (tout désapprendre et apprendre); ti efter at jeg
havde studeret i tre år, udforte jeg faunen, som De har sét i terra
cotta i min salon. Disse tre år vare strænge; ti jeg arbejdede uat
og dag for at genvinde den spildte tid; og jeg var allerede gammel
i forhold til, hvor lidt jeg var kommen frem. I begyndelsen mistviv
lede jeg, med mere ret end De synes at göre, og med al min frygt
véd De dog, at jeg ikke er uden fortjæneste. Men det eneste, som
jeg roser mig af, er at have været den første unge billedhugger, som
har vovet alene at følge naturen efter de gamles princip. Jeg har
ikke nået målet.»
I selvbiografien (affattet c. 1787) omtaler Sergel sit forhold til
L’Archevesque i en anden tone: han var lige så meget hans ven som
hans læremester, og han holder hans minde lige så kært som sit liv.
1 Han siger i selvbiografien, at han har »ebaucberet» disse to monumenter.
Dette kan naturligvis ikke forstås således, at han skulde have gjort skitserne til
dem, altså været deres egenlige autor: han har kun gjort forberedende arbejder ved
modellerne. Da han bruger det samme udtryk om to gravmonumenter, hvoraf det
ene forestiller en genius, som græder over en urne, kan man ikke engang være
sikker på. at de kunne betragtes som selvstændige frembringelser af ham.
2 Selvbiografien, som er et umådelig flygtig redigeret arbejde, fejler åbenbart
i et af disse årstal. Det er tydeligt nok, at S. ikke har været 14 måneder under
vejs. Når der fremdeles står, at han opholdt sig i Rom indtil juni 1778, »således
at han var dér i 13 år», er heri atter som også Sander har bemærket en fejl.
Men antager man, at 1767 som årstal for ankomsten til Rom er en fejlskrift for
1766, får man både overensstemmelse med afrejsen fra Stockholm og i alt fald en
rimelig foranledning til fejlen med de 13 år, idet S. har talt årene fra 1766 til
1778, begge inclusive, på fingrene.
356

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0384.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free