- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
375

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SERGEL OG DEN TIDLIGERE EIGURKUNST I NORDEN.
Disse udtryk angå dog vel mere det personlige forhold end dot
kunstneriske, og ere måske tillempede efter en eller anden officiel
bestemmelse med biografien. Han siger senere sammesteds: »Ved
min ankomst til Rom fandt jeg, at ingen anden læremester burde
følges end autikerne og naturen: jeg var da kommen så langt, at jeg
mærkede, at jeg intet kunde, og at jeg måtte begynde mine studier
på samme måde, som et barn undervises. [Heri ligger jo den skar
peste indirekte kritik over læreren.] Striden mellem min egenkær
lighed og; min beslutning at lægge mig efter så svære studier varede
DO D DD D
fire måneder. Men siden min plan blev fastsat, har jeg intet ændret
deraf: autikerne om dagen, og om aftenerne naturen. Derefter stu
derede jeg modellen ved det franske akademi i fire år; 1 jeg havde
også under mit ophold i Rom et privat akademi, bestående af nogle
uuge kunstnere. 1770 tegnede jeg efter Rafael och Annibale Caracci
og gjorde samme år en faun, som udført i marmor ejes af kongen af
Sverig: denne statue gjorde mig navnkundig. —»
I de tre, fire år af sit liv, som Sergel i bægge disse udtalelser
sigter til, skete der altså et gennembrud: i kraft af en personlig in
teresse for opgaven, et aldeles selvstændigt, ihærdigt, med bevidsthed
og dristighed gennemført studie-arbejde slog han ind på en ny bane,
der ikke alene gjorde epoke i hans liv, men også i hans fødelands
kunst, og som i alt fald var et af de væsenligste bidrag til en ny
epoke for hele Europas kunsthistorie. Ære være den slags stille ar
bejde i tilbagetrukken dunkelhed! Deri ligger udsæden for alt, hvad
der i livet ret bærer frugt, for de berømteste og mest glimrende
gerninger.
Hvad foregik der da egenlig i disse år? For det første noget,
som var af kritisk art. Ansigt til ansigt med autikerne i Rom måtte
den unge kunstner fole, at der dog var en gennemgribende forskel
mellem den antike kunst og den moderne, som lob sin sidste line
ud; mellem det gamle Rom med Grækenland i baggrunden og
det moderne Paris. Og med hensyn til det friere blik på den moderne
kunst måtte det komme Sergel i höj grad til gode, at han kom fra
1 Når det lige i forvejen hedder, at han studerede »naturen» om aftenerne, må
derved også tænkes på en wo<Mskole: det må efter sammenhængen nærmest opfattes
som et andet udtryk for studierne i det franske akademi. Hans studier i antiken
har efterladt sig vidnesbyrd i de kopier, han udførte af den farnesiske Herkules og
den såkaldte Germanicns, begge udarbejdede med stor fuldendthed i mindre måle
stok, i brændt ler, den förste som höjt relief; desuden af Apollino i Florents, ud
ført i marmor i originalens störrelse; m. m.
357

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0385.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free