- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
380

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JUL. LANGE.
uovertræffelige grundighed, kærlighed og indholdsrigdom, hvormed
den nögne form er behandlet. Den fortjænte fuldkomment sin plads
i en kunstner-salon som sin mesters eget kæledæggebarn, som en
perle af den fineste kunst. Der er et så tindrende lys og liv i denne
overflade som i såre få, om i noget modernt skulpturværk siden
Michelangelos tid. Man kunde tænke sig heldigvis kun tænke sig
den slået i mange stykker, og dog vilde hvert enkelt stykke for
tjæne at sættes under en glasklokke som et sjældent kunstfragment:
de ypperlig formede fødder og hænder, de kraftige arme og ben, det
åndende bryst, det elastiske underliv, den prægtige ryg, den rige form
i den løftede venstre skulder (hovedet, som er åndfuldt i udtrykket,
er i formen måske det mindst lykkede parti). Men figurens störste
ros er endda, at den med al sin rigdom og finesse er opfattet med
stor plastisk bestemthed i én gennemført karakter, som træder sam
stemmende frem i alle enkelthederne og danner en totalform af én
støbning. Så delikat gennemførte som f. ex. disse fødder ere, er det
dog ikke kavaler-fødder; den fine udarbejdelse går overhovedet ikke
ud på billedet af en forfinet tilværelse, den gengiver os tvært imod
på alle punkter et sundt naturliv, en djærvt skåren kraft. Hvor man
vilde lægge et tværsnit gennem figuren, vilde man få et meget be
stemt kantet omrids ud.
Her have vi altså den første oplysning om dybden og intensiteten
af Sergeis figurstudier under hans første år i Rom »antiken om
dagen, modellen om aftenen» —, disse studier, som han selv senere
med vemodblandet stolthed så tilbage på. At de veje mere, end der
tidligere var præsteret af alle Nordboer tillsammen på dette område, er
deres mindste ros; men mærkeligt er det, hvilken fart en Nordbo nu
kunde tage imod denne opgave. Fra den forud gående europæiske kunsts
standpunkt måtte det særlig ses som Sergeis fortjæneste, at antiken
så stærkt var tagen på råd med, at den helt igennem så smukt var
benyttet til at opfatte formen og dens inddeling rent, klart, bredt og
konsekvent i en bestemt ideal karakter og toneart, således at vi på
intet punkt forstyrres af noget indtryk af modellen. Og dog har
Sergel kun i almindelighed gengivet indtrykket af antikens helt mandig
udviklede satyr-karakter som han foretrak for den ganske unge
for dens stærkere udarbejdede forms skyld —, uden at man i virke
ligheden kan påvise noget enkelt antikt værk, som hans figur særlig
skulde være påvirket af. Måler man derimod figuren med den klassi-
362

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0390.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free