- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
381

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SERGEL OG DEN TIDLIGERE FIGURKUNST I NORDEN.
cisme, som fulgte efter, er der måske mere opfordring til at fremhæve
det indtrængende naturstudium, som varmer og opliver behandlingen.
Vistnok vilde man tredive år senere have fundet, at den unge Sergel
har gjort lidt for meget af det, har taget for megen enkeltform med
og er bleven tilbage for antikens store og samlende blik for formen.
Deri kan der være noget sandt; men os fortryller denne ungdomme
lige, umættelige form-nydelse nok så meget som den senere pseudo
græske ro i formgivningen, der dog betegner en afkølet interesse.
Fra en senere tids standpunkt vilde man også übetinget have dadiet
marmorets blanke politur, som Sergel ligesom endnu Canova
har beholdt fra Renaissance-skulpturens tradition, og som virkelig
også bidrager til at give enkelte partier, især halsen, en geléagtig og
altfor lækker karakter.
Statuen af Diomedes, der går bort med det røvede palladium, frera
byder flere angrebspunkter for kritiken end faunen, men har nok
så megen kunsthistorisk betydning, eftersom den er et meget mærke
ligt overgaugsled i den nyere kunsts opfattelse af helteskikkelsen.
I Nationalmuseets model-rum findes en lille ler-skitse til statuen
og tillige en gennemført terracotta-model i omtrent en tredjedel af
den naturlige störrelse. I det samme rum kan man se en ret lærerig
illustration til den nærmeste fortids opfattelse af det antike helte
væsen, næmlig i Jacques Phil. Bouchardon’s skitser til de heroiske
grupper, som skulde opstilles i nicher på sydsiden af Stockholms
slot. Bouchardous grupper, som forestille Herkules’s kampe med
Antæus, Cacus, løven og hydraen, cre vel en snes år ældre end Ser
geis figur. I dem er alt tummel og stöj: når Herkules dér sejrer
over sine fjender, er det, fordi han har endnu flere og större kræfter,
end de have; ellers er han et vildt bestie ligesom de, ikke noget
væsen af bedre art. I modsætning til dette vilde spil af mangfoldige
løsslupne kræfter fremtræder Diomedes så rolig som billedet af den
samlede kraft, det selvbevidste, ethisk beherskede heltemod. Også
ved en mere omfattende sammenligning, uden hensyn til Bouchardons
grupper, vilde dette vise sig at være det nye i Sergeis figur. Den
lille ler-skitse viser den ungdommelige, nögne helt i ilsom gang;
hovedet, med håret flagrende under den tilbageskudte korinthiske
363

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0391.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free