- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
406

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MKLGON ELLISU VANSINNIG?
sig med ungefär samma problemer som det öfriga Europa, samma
tvillaude frågor, samma stridiga svar, samma konflikter mellan den
enskilde och de sociala förhållandena, som våra nordiska författare
gärna bringa å bane.
José Echcgaray, hvilken först utmärkt sig i det praktiska lifvet så
som ingeniör, matematiker ocb politisk talare, ja, till ocb med en
kort tid varit finansminister under konung Amcdco, har därjämte
skrifvit en mängd teaterstycken i det gamla spanska dramats form
ocb nu senast älven rent moderna dramer, ocb genom denna poetiska
verksamhet bar ban otvifvelaktigt svingat sig upp till att vara den
förnämsta nutida dramatiske författare i sitt fosterland. Emellertid
bafva hans dramer, som på scenen mottagits med största bifall, äf
ven gifvit anledning till lifliga strider mellan de olika lägren, som å
ena sidan omfatta hans beundrande anhängare, å den andra hans
energiska motståndare.
Vill man i korthet uttrycka, hvad denne skald föresatt sig att
skildra i det föreliggande stycket, så kan kan säga: det personliga
ansvaret. Han har velat visa, huru den, som vill handla efter sin
öfvertygelse, icke kan taga hänsyn till närmare eller fjärmare band,
utan omutlig och fast endast skall lyda sitt eget samvetes röst. Våra
nordiska skalder finna mesta tillfredsställelse i att uttala denna sats
negativt: de visa oss, huru människan icke bör vara, huru verlden är
full af halfva, osanna, lögnaktiga karakterer, och de moderna skalderna
i våra länder vilja också gärna, i det de visa oss alla dessa svagheter,
skjuta skulden på samhällets, på institutionernas ofullkomlighet. Kyr
kan, regeringen och äktenskapet äro egentligen de tre, som mest få
båra skulden för hvad den enskilde förbryter, skulden för att vår tids
människor äro så innerligt usla.
Den spanska skalden är också genomträngd af förtrytelse öfver,
huru egoismen och vinningslystnaden, fikandet efter yttre anseende
och makt undergråfver karaktererna och till och med i de innersta
förhållanden är mera herskande än den modiga kärlek, som kan båra
sanningen. Men Bchegaray visar oss saken positivt. Han ger oss cu
personlighet, som börjar bli ännu mycket sällsyntare i literaturen än
i verkligheten, nämligen en hederlig karl.
Kan hända är detta namn för ringa för den hjälte, som skalden
framställer för oss i Don Lorenzo; men strängt taget är hans upp
förande icke annat, än man kan begära af hvar och en, som vill
vara en sann människa, eller såsom Don Lorenzo själf uttrycker sig
om hedern:
»I allt, hvari jag icke vore fullt hederlig, vore jag fullständigt ohederlig».
Ja, märkvärdigt nog är det från Spanien, den moderna literaturen
skall visa oss bilden af en hederlig man, som existerar midt ibland
alla do halfhoter och lögner, som omgifva honom, men som också
389

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0416.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free