- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
440

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SERGEL OG DEN TIDLIGERE ElG URKUNST I NORDEN.
er Sergel i disse skitser aldeles gået ind på den dröje og lidet op
højede sanselighed, som lindes i Carracci’s malerier ikke mindre end i
bortførelses-grupperne. Dette gælder især om »Venus och Anchiscs».
Af sådanne Rcnaissance-traditioner er også gruppen af Mars og
Venus fremgået. Den knytter sig på den ene side til dem Mars
og Venus ere jo også et mythologisk elskovspar —, men på den an
den side til den nye, mandig-ethiske opfattelse af det Homeriske hel
teliv, som vi omtalte i anledning af Diomcdes-statuen. Mars forsvarer
sin byrde i lignende ånd og med lignende udtryk, som Diomedes for
svarer sin. Der fremkommer således i heltens forhold til kvinden en
vis nobel ridderlighed, som vel egenlig ikke er hest ud af Homer eller
overhovedet af oldtiden, men som forholder sig til ånden i Renaissan
cens erotiske grupper som menneske til dyr. Dermed forliges meget
vel, at der i den måde, hvorpå Mars tager Venus i sine arme, er et
minde om sanseligt elskovsforhold.
När Sergel meddeler, at han tegnede efter Rafael, mener han
om ikke udelukkende, sä dog vistnok fornemmelig freskomalerierne af
Amor-og-Psychc-sagnet i Farnesina. Så vel i det sent-autike sagn som
i Rafaels malerier mødte han en mere romantisk og spiritualistisk ånd
end i de Carracci’ske motiver en ånd, der også i det hele taget er
fremmed for den antikc plastik.
Fra denne side er han bleven tilskyndet til to gruppe-komposi
tioner.
Først til en gruppe af gudernes sendebud Merkur, som henter
Psyche op til Olymp som Amors brud, efter at al hendes kval og möje
på jorden og i underverdenen er overstået. Det er et af de motiver
af sagnet, som Rafael har malet. Sergels skitse knytter sig tydelig til
Rafaels komposition og giver i Psyches bevægelse og mine en lignende
følelse næsten af andagt i forhold til den forvæntede himmelske lyk
salighed, som den, der giver Rafaels Psyche noget af en himmelfarende
Madonnas udtryk. Dette er vel en uselvstændighcd fra Sergeis side;
derimod har han ikke fulgt sit forbillede i henseende til figurstilen,
der er noget lettere end hos Rafael. Kompositionen er i det hele
ikke heldig, og forefindes også kun i skitse. Den beviser i alt
415

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0450.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free