- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
450

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SEIIGEL OG DEN TIDLIGERE FIGURKUNST I NORDEN.
sidst som adelsmand, men tillige som podagrist og hypokondrist
dog bestandig også indtil sine seneste år som udøvende kunstner, skönt
hans lyst til produktion åbenbart er langt mindre i Sverig end i Italien.
Dette forjættede land genså han på en kortere rejse i Gustaf den tred
je’s følge i årene 1783—84; for hans kunstneriske virksomhed synes
indflydelsen af denne rejse at smælte sammen med det tidligere, meget
længere ophold i Rom.
Til hans værker fra denne senere periode henregnes et, som dog
i hvert fald hører ganske sammen med hans tidligere produktion. Det
er den marmor-statue af Venus, som stiger op af badet, der for få år
siden overgik fra privat ejendom til Sverigs Nationalmuseum h Vi se
gudinden, nys stegen op af bølgerne, stående i en eller anden hemmelig
vrå af havstranden eller søbredden. Endnu nøgen törrer hun med
klædebonnet det höjre lårs våde hud, idet hun böjer hele figuren lidt
sammen. Men vinden leger i klædebonnet og blæser det bort fra hen
des legeme; hun fanger det med venstre hånd og trykker det ind imod
brystet. Hun synes fra höjre side at have hørt en eller anden lyd, der
indgyder hende frygt for at blive beluret, vender hovedet hen ad den
kant og drejer kroppen uvilkårlig i modsat retning 2. Således bliver
hele den venstre side mere tilbagetrædende, den höjre mere fremskudt:
hovedet, skuldren, armen, knæet. Lige forfra set frembyder figuren
originale og ypperlige linjer; ser man den mere fra venstre side, får
man öje på noget sammenkrøbet og mindre værdigt i holdningen, no
get pludseligt og skarpt i bevægelsen.
Meget lignende motiver vare dengang for nylig behandlede af den
yndede franske billedhugger G. C. Allegrain, hvem Sergel nævner blandt
sine personlige bekendte (»Algrin»), og som ligesom han modtog be
stillinger fra mdme Dubarry. Allegrain havde allerede 1707 udført
une haigneuse, også en nøgen figur, der aftørrer sit lår, og senere, 1778,
en Diane au hain, der holder klædet ind imod sit bryst bægge nu
ses en liggende figur omtrent i samme stilling som den ovenfor omtalte. Dette
var mig meget påfaldende. Af en så gammel afbildning tör man ellers ikke slutte
noget om stilen i et sknlpturværk; og det originale relief havde jeg glemt, da det
er længe siden jeg har været i Rom. Da jeg, for at se, hvorledes det forholdt sig
med sagen, gennemgik Platners afhandling om det capitolinske museum i Bcschrei
bung der Stadt Rom, 111. is. 196, fandt jeg den bemærkning om relieffet, at »dette
iøvrigt skönne værk uden tvivl ikke er antikt, men af en fortrinlig mesters hånd
fra det 16de århundrede». Platner angiver ikke grundene for denne iagttagelse;
de må vel søges i værkets kunstneriske karakter i alle henseender.
1 Statuen er udførlig omhandlet i de anførte skrifter af Nyblom og Sander,
især i Samlcr’s.
2 I dette træk stemmer denne Venus overens med figurerne af Diomedes og af
Mars.
425

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0460.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free