- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
452

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nordisk tidskrift. 1882. 30
SERGEL OG DEN TIDLIGERE EIGURKUNST I NORDEN.
cn af bannerførerne for Europas kunstneriske udvikling, hans virksom
hed må væsenlig ses under andre synspunkter. Han modtager nu sine
opgaver fra de styrende magter i Sverig: kongen, hoffet, kirken, hoved
staden og dens privatliv; den universelle kunstneriske interesse træder
i baggrunden, de specielle opgaver i forgrunden. Han udfører vist nok
også et og andet for sin egen förnöjelse; men uagtet han bestandig
er den udmærkede kunstner og endnu har adskilligt nyt at sige, falder
hans private förnöjelse ikke længer som för sammen med hans livs
store kald.
Man føler forskellen ved at sammenligne den nysnævnte Venus
med dens lette og elegante holdning, dens noble og uantastelige motiv
med don lille frivole relieffigur af en kvinde, der vil stige ned i bade
karret (i Nationalmuseets model-rum). Man kan ikke lade være at be
undre det overlegne mesterskab i den bestemthed, hvormed endog så
yppige og glatte former ere modellerede; men atmosfæren er kvalm,
formen er tung, og ånden er tung og graviterer mod det lave, hvilket
der da heller ikke er lagt skjul på. Dot er cn dröj spas for et herre
selskab efter middagsbordet, og egenlig slet ikke bestemt for offenlig
heden, lige så lidt som den mængde lystig-obseöne tegninger f. ex.
illustrationer til breve —, der lindes blandt Sergeis efterladenskab. Ny
blom har åbent sagt, hvad der måtte siges om dette fænomen, der in
genlunde indskrænkede sig til Sergel alene: han karakteriserer det som
»cn pest». Skönt overgangen, som vi have set, medtog et par hundrede
år, kom de romanske nationers gamle fortrolighed med den nøgne men
neskeskikkelse dog for hurtig til de nordiske nationer, til at den ikke
skulde virke som noget af en smitte. Værst af alt var det dog, at
kong Gustaf den tredje, der ved sit geni og sin vindende person
lighed udøvede en for en regent aldeles usædvanlig indflydelse på dot
hojere åndsliv i Sverig, ikke kunde finde noget bedre middel til at op
muntre plastiken, end at lade dens store dyrker udføre en marmorstatue
af grevinde Ulla Höpkcn som en Venus Kallipygos! Statuens hoved er
et ganske modernt portræt af en småstilet og koket hofskönhed; og i
behandlingen af legemsformerne for resten ligegyldigt efter hvilken
model de ere udførte skönncr man mere stræben efter naturalistisk
illusion i vellystig ånd end virkelig plastisk stil. Så lidet agtede denne
konge, som Sergel dog kom til at elske og beundre, hvad der var
kunstnerens egenlige opgave, at han ligefrem vendte vrangsiden ud af
den. Interesse for antiken, beskyttelse af kunsten, civilisation af folket
427

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0462.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free