- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
458

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SERGEL OG OEN TIDLIGERE FIGURKUK ST I NOUDEN.
kærlig datter, der har søgt al sin ære i at være faderens sekretær og
höjre hånd og ganske er »gået op i ham», som man siger.
På skitsen har Klio hvis dette navn ellers her er det rette
fået vinger på ryggen; de ere atter forsvundne fra hendes figur på den
mindre og den större model. Antikens muser have dem jo heller ikke;
dog vare de her ikke ganske overflødige, eftersom de gav et fornø-
O O 7 o
dent motiv til den ellers usædvanlige måde, hvorpå figuren sidder.
Hun har næmlig ingen støtte for sine fødder, der hænge frit ned. Kan
hun flyve, forstår man, hvorledes hun er kommen til at sidde således;
kan hun det ikke, kommer man uvilkårlig til at tænke over, hvordan
det er gået til. Har hun stået deroppe, og er hun hoppet ovenfra ned
i den siddende stilling? Eller har hun stået nedenfor, og er hun hop
pet derop? 1 hvert tilfælde kommer man til forestillinger, som stode
an mod en voksen kvindes, endsige en gudindes værdighed. Men på
dette punkt var Sergeis følelse aldrig meget fin. 1 alle andre hen
seender er denne muse en virkelig ædel og sympathetisk skikkelse.
Udtrykket er måske friskest og mest levende følt i skitsen, hvor hun
vender sig stærkere om mod sin vise mentor; men den roligere, mere
samlede holdning, som hun har fået i den udførte gruppe, hvor hun
lægger den ene fod så smukt over den anden, har netop en vis nobel
og ethisk karakter fremfor Sergeis andre kvindeskikkelser det skulde
da være don ovennævnte Geres. Sergel nærmer sig her meget det ideal,
som Thorvaldsen adskillige årtier senere udviklede uden at have
lært det af Sergel.
Medens livet i Sverig kun bod Sergel ringe lejlighed til at arbejde
videre i sin oprindelige retning, udviklede til gengæld en anden side
af hans produktion sig til större frodighed, næmlig portrætet. Han
har efterladt sig en interessant række portrætbyster og en påfaldende
stor mængde modellerede profiler i medaljon; da der blandt dem fin
des billeder af mange udmærkede personligheder, ejer Sverigs historie
og kunsthistorie i dem virkelig en sjælden skat h
1 Dr G. Göthe, amauuensis ved Nationalmuseet, har opgivet antallet af Sergeis
medaljoner for mig til c. 150. Kunstakademiet i København ejer to mesterlige me
daljoner af Sergel, forestillende vore bekendte malere Abildgaard og Jucl, af hvilke
den første som bekendt var Sergels meget gode ven. De ere formodentlig mo
dellerede under Sergeis ophold i København 1 797.
433

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0468.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free