- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
461

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1 Sign. Leopolds Samlade Skrifter, 111 s. 138 og V s. 336.
JUL. LANGE.
og hårsætningen vidne om en ny tidsalder —; ham har Sergel dog
ikke formået at afvinde synderligt af hint lysende fluidum.
i en sådan stil har Sergel også fremstillet Gustaf den tredje i en
byste, som findes i hr Hammers eje, i Byströms villa. Her er kongen
opfattet som en kavaler fra sin tid. Men i en ganske anden stil og
efter andre principer har Sergel fremstillet Gustaf i den marmor
byste, som han fuldførte 1792, formodentlig efter kongens mord. Hvad
han senere (1811) i et brev til Byström udtalte om sin portrætmedaljon
af kronprins Karl Johan, at han gik ud på at give ligheden efter de
gamles princip, det vil sige: med alt det udvalg i formen, for hvilken
den levende original var tilgængelig, det har han måske for første
gang iværksat her, hvor det gjaldt om at fremstille den konge, som
han jo i sine følelser »forgudede». Målestokken er kolossal. Fra den
frie, höje, geniale pande, effektfuldt ombølget af det store forhår, der
næsten skjuler lavrbærkransen om issen, og fra de vidt-åbnede öjue,
som Sergel uden tvivl har gjort noget större, end de i virkeligheden
vare sammenlign Roslins portræter af kongen —, stråler der et
mægtigt åndeligt lys som fra en solgud: ty ta mig tusan d r
som Sergel selv udtrykte det var icke Gustaf den tredje en stråle
af det eviga ljuset! Dette forhindrer ikke, at her er en virkelig por
trætlighed i formen af de fine, skarpt skårne træk, den noget næbfor
mede næse og den smallæbede mund, endog opmærksomhed for en
fysiognomisk uregelmæssighed som formen af panden, der er langt
mere fremstående på den ene side end på den anden. Hvorfor halsen
er bleven så kort og skuldrene så höje, er mig ikke klart: det synes
ikke at være dannet efter virkeligheden og gör intet smukt indtryk.
Atter her den törre brand i blikket, ligesom hos brødrene. Det
er en solgud, hvis stråler synes at måtte være mere svidende end vel
gørende. Desuden et forunderligt indtryk af, at manden passer skarpt
på sig selv og den effekt, hans ansigt gör, noget alt andet end naivt
og troskyldigt. Gustafs beundrere besang ham efter Horats’s ex
empel som en Avgustus; hans modstandere talte derimod om hans
»Tiberiske natur» f Vil man blot dömme efter fysiognomiet, så havde
modstanderne störst ret; ti Sergeis byste har virkelig nogen lighed
med de antike Tiberius-portræter.
Denne byste blev for hovedets vedkommende et forarbejde for
den monumentale statue af kungen, som Sergel udførte efter bestilling
436

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0471.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free