- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
466

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SERGEL OG DEN TIDLIGERE FJGURKDKST I NORDEN.
den menneskelige figur; det er hans behandling af den, som stiller hans
værker så höjt i rent kunstnerisk henseende, og det vil atter sige: i al
men-menneskelig henseende. Hans virksomhed og den berömmelse, han
bragte hjem med sig fra udlandet, løftede vist nok den svenske plastik
til et höjere niveau; men om den svenske nation egenlig lærte at tilegne
sig den interesse, som plastiken som kunst er et udtryk for, det er et
spörgsmål, som det vel næsten er overflødigt at svare udtrykkelig på.
Sagen tog meget mere den vending, at nationen forlangte, at plastiken
skulde rette sig efter dens nationens opgaver og tilegne sig dem.
Deraf fulgte Fogelbergs nordiske gudeskikkelser, hans, Qvarnströms og
Molins nationalmonumenter over de store konger og de store mænd. Ved
løsningen af slige opgaver stillede den svenske nation ligesom de
øvrige nordiske kun meget beskedne krav til den egenlige plastiske
behandling af figuren. Heri var man ikke nøjeregnende, men tilfreds
med, hvad der ikke ligefrem stødte an. Man tog det som noget, der
vedkom kunsten som fag, og hvori man måtte tage på tro og love, hvad
den gav, når man var så forsigtig at göre bestillingen hos en akademisk
kunstner, der havde sine papirer i orden. Det, som man forlangte af
plastiken, gik ud på, at den skulde arbejde godt sammen med littera
turen, med mythologi, digtekunst og historie, man krævede støttepunkter
og udgangspunkter for fantasier og erindringer. Man interesserede sig
levende for Tor, Balder, Karl den tolvte, Tegner och Berzelius, men
langt mindre levende for den menneskelige skikkelses former og forhold.
Kunstnerne, der alle sammen havde studeret i Syden og øvet deres
kræfter på opgaver af en rent anden art, på Apollo’er og Venus’er, gav
af deres egen drift og kundskab visselig i det hele mere af plastisk kunst
i tilgift, end de kunde göre regning på tak for. Men forholder publikum
sig koldt og ligegyldigt til det, som egenlig er kunsten i kunsten, virker
det ufejlbarlig alligevel svækkende og nedstemmende.
Ved dommen over disse forhold slutter jeg fra de svenske skulptur
værkers karakter og kvalitet. Jeg vedgår også, at jeg slutter fra de
tilsvarende forhold i Danmark; men jeg gör deri vel ikke megen uret,
eftersom »den almindelige dannelse», der i denne sag er den væsenligste
magt, har haft samme karakter i alle Nordens lande, ogi Tyskland med;
den har været aldeles overvejende litterær. Opgaverne og fordringerne
til kunsten have allevegne blandt de germaniske nationer i vort århun
drede været væsenlig ligcartedc. Vi Danske have særlig ord for at have
dyrket national kunst; men alligevel have de nationale opgaver for
441

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0476.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free