- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
484

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nordisk tidskrift. 1882. 32
NOVELLER.
Om vi från denna blick på en allmän fråga, som i någon mån
rörer båda dessa författare, vända oss till hvar och en af dem särskildt,
kan det ej nekas, att fru Edgren förer oss in i långt rikare andliga
sferer än dera ännu åtminstone hr Geijerstam mäktat för oss upplåta.
Mest hel såsom konstverk är utan fråga hennes finska novell, Dömd,
däri hon mot en stor fosterländsk bakgrund tecknar en förfelad lef
nadsbana, men så, att man både skakas och lyftes af det tragiska i
förloppet. Det är också här fru Edgren vågat den scen af djärfpen
selföring, som vi här ofvan antydt; men hela novellens bygnad rätt
färdigar hvad hon gjort, och det väldiga intryck skildringen i sin
helhet efterlåter visar fulleligen hvad som för henne själf varit huf
vudsak eller bisak. Man har om En hal i »societetem anmärkt, att
den i viss mån karrikerar en sfer, som hvarken författarinnan eller
flertalet af hennes läsare så noga torde känna. Med åtskilliga uns
sanning torde dock detta omdöme också innehålla åtskilliga uns miss
tag. Svagare är denna skildring tvifvelsutau än samtliga hennes öf
riga, men dess plågsammaste moment, dansscenen, är icke otänkbart,
och bedröfligt nog ej häller det orena spelet med den minderårigas
oerfarenhet. Och just i denna berättelse har författarinnan i stats
rådinnans person och intressen också varmare än någonsin uppenbarat,
hvari hon själf ser den enda frälsningen ur den orena atraosfer, inom
hvilken de flesta personerna i denna dikt röra sig. Men anmärkas
kan, att just denna person är med synnerligt svag hand tecknad. Be
rättelsen En stor man är mycket mer samlad och kärnfull och gör
därför ett mer helt intryck. Det ligger indignation i målningen här
såsom flerestädes, där författarinnan berörer svåra sedliga lyten hos
samhällets högtuppsatte eller inom detsaramas rangklasser, men vi
hafva aldrig funnit, att hon ett enda ögonblick däri blandar något af
den galla mot de högtstående i och för sig, hvilken t. ex. gör Kiel
lands Arbeidsfolk till en så svekfull vrångteckning. Hon gisslar det
onda hvar hon finner det, och hon gisslar hårdt, där hon anser sig
hafva haft rätt att vänta något bättre, men hon ockrar aldrig på klass
afundens lidelser.
Doktorns hustom är en teckning, hvars detaljer vi ej våga bedöma.
Att drag af förfärlig sanning däri finnas tro vi, men de hemlighets
fulla psykologiska områden, på hvilka skildringen här löper in, mer
skrämma än inbjuda läsaren, och den utanför alt mänskligt gående
hårdhet, som t. ex. i flera scener med hustrun stämpla doktor Nor
denberg, tyckas oss mer förläna skildringen karakteren af ett psyko
logiskt experiment än af en för vanliga människor fattbar lifsbild.
Påaktansvärdt är emellertid, att äfven denna hemska tafla gömmer ut
sigt till åtminstone något ljus, då däremot hr Geijerstams hemska
teckning Ett äktenskap löper ut i det tröstlösa perspektivet af en ål
derdom, adlad af intet högre intresse, en fysisk tillvaro, prolonge.
459

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0494.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free