- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
615

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

H, A. N
sammans, liksom det ju äfven ofta hände, att konstnärerna framgingo
ur guldsmedernas verkstäder.
När man ännu i dag i kyrkor och kapell ser, hvad Italiens trä
skärare kunnat uträtta, när man på utställningar och i museer finner
exempel på, hvad den gamla tiden kunnat frambringa i broderier, dryc
keskärl, smycken o. s. v., då börjar man förstå, hvad konst i handt
verket vill säga. Dessa produkter visa bäst, med hvilken finhet i
känslan, med hvilken ädel forminstinkt och med hvilken outtröttlig
kärlek, ja, man kan väl säga, entusiasm för saken, Italiens handtverkare
utfört sitt lifs arbete, och man undrar icke öfver det stora anseende
och den betydelse som t. ex. guldsmedsskrået åtnjöt i Florens. Handt
verkare, som med så mycken insigt och en sådan skapareförmåga in
göto så mycken poesi i det dagliga lifvet, måste väl anses såsom fram
stående män i samhället.
Man vet, huru renais.sancen öfvergick till barock, och huru sedan
de olika stilarter följde på hvarandra, som fått namn efter de olika
franska konungarna under den tid, då Frankrike angaf smaken för
Europa, tilldess alt, hvad verklig stil hette, drunknade i revolutionen.
Då Europa åter börjar lefva efter dess stormar, var det, som om man
förlorat förmågan att naivt och direkt uppfatta och återgifva skönheten.
Den första stil, som gjorde sig gällande, innebar intet själfståndigt, utan
utgjorde en lam och oförstådd hårmning af antiken, såsom man ser af
kostymer och möbler under direktoriets dagar, hvarpå kejsardömet upp
träder med en pompös och slafvisk efterapning af den romerska cæsaris
mens väsen.
Då sedermera industrien med full kraft började utöfva sitt herra
välde, undanträngde den så våldsamt all personlig konstnärlighet i
handtverket, att man med rätta kan påstå, att om det är något, den
moderna tiden utmärker sig för, sä är det fullkomlig brist på stil såsom
ett naturligt uttryck för hvad den vill.
Emellertid det, som tyckes vara förloradt såsom gemensam egen
dom, har man börjat återkomma till på reflexionens väg och genom
studium, och hvad de sista 25—30 åren frarnbragt i Europa visar bäst,
huru långt man kan komma på denna väg. Det nyväckta intresset för
konsten i handtverket har haft sin hufvudsakliga rot i de stora verlds-
578

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0625.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free