- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
616

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ESTETISKA FRÅGOR.
utställningarna, där produkter från andra verldsdelar och af förflutna
tiders handtverk varit tillgängliga för alla till studium och iakttagelse.
I flere af Europas länder hafva också konstnärerna med stor ifver
och lifligt deltagande arbetat tillsammans med handtverkarne. Så hafva
Wiens inånga utmärkta arkitekter åstadkommit ett utveckladt och starkt
lif i alla handtverksgrenar. I Österrikes hufvudstad har det flere gånger
varit fallet, att en rik enskild man åt sin arkitekt öfverlemnat icke blott
husets yttre utstyrsel och inre dekoration, utan äfven dess möblering
och hela inre anordning, hvarvid noggrannaste uppmärksamhet egnats
åt den allra minsta detalj, såsom t. ex. förhållandet är i det stora och
genomförda palats, som den berömde dansken Theophilus Hansen bygt
i Wien åt bankiren von Epstein.
I England, där de stora rikedomarne förmå bättre aflöna hand
arbetet, och där förbindelsen med Indien gifvit smaken en frisk och
egendomlig riktning genom de i South Kensington Museum hopade
skatterna (om hvilka vi i somras hade tillfälle att bilda oss en före
ställning genom den indiska utställningen 1 Stockholm), kan man äfven
i privata hus möta moderna handtverksarbeten af första rang. I Dan
mark ha konstnärerna alt sedan Abilgaards och Thorvaldsens tid med
mera deltagande än hos oss arbetat tillsammans med handtverkarne. Så
har t. ex. en sådan dekorationsmålare som professor Hilker verkat be
tydligt i afseende på dekoration af både offentliga och enskilda hus.
Varmt färgsinne är, som bekant, icke egentligen danskarnes starka sida;
däremot är känslan för ädla linier och normala proportioner där lifligare
utvecklad, och om man jämför, hvad snickare och guldsmeder i Dan
mark kunna åstadkomma, med motsvarande arbeten i Sverige, då märker
man, huru de senare äro verk af personer, som blifvit lemnade full
komligt åt sig själfva, hvarför också deras arbeten utan naturlig upp
fattning och utan kultur egentligen förefalla alldeles tanketomma.
Det, som samtidigt med de stora utställningarna åstadkommit ett
nyvaknande intresse för konsten i handtverkel, är den ifver, hvarmed
man nästan öfveralt i Europa uppsöker och sträfvar att hålla fast de
nationella traditionerna så väl i alt slags slöjd, som särskildt i frun
timrens handarbete. De stora förtjänster våra fornforskare, Handarbe
tets vänner och doktor Artur Hazellus härutinnan inlagt, äro bekanta
för alla. Hos vårt bondfolk lefver ännu en del af den naturliga färg
instinkten, och i väfuader, spetsar, träsuideri o. s. v. bevaras ännu dessa
mönster och färgblandningar, som genom många generationer gått i arf
579

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0626.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free