- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1894. Tjuguförsta årgången /
149

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Treenighet. Ett och annat om målningar af Richard Bergh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dagrar badade deras kroppar; de voro helt och hållet
atelierfoster och verkade som en svordom mot den
importerade bakgrundens natursanning. Publiken tog
emellertid dessa bilder på god tro, till dess den unga
landskapsskolan och impressionisterna plötsligt ryckte
den ur dess illusion och pluggade sitt stränga
enhets-kraf in i tidens medvetande. Så blef det då lag, att
en tafla aldrig kan meddela åskådaren ett verkligt
naturintryck, med mindre alla dess delar äro
solidariska i anseende till tid och rum. Slutligen tog den
naturalistiska enhetsprincipen helt uppmärksamheten
från de två andra och gjorde en reaktion i såväl
dekorativt som idéelt syfte till en bjudande
nödvändighet för målaren.

Om man betraktar en Puvis de Chavannes eller
en Cazins arbeten, skall man finna att dessa målare
äfven i sina minsta stafflibilder söka åstadkomma
dekorativ konst. Taflans mönster har en fint
beräknad harmonisk hållning, som redan på afstånd —
innan ännu ämnet klargjort sig för åskådaren —
lockar ögat med sitt stundom milda, stundom starka,
alltid distinkta linie- och färgspel. Men detta mönster
är icke endast ett behag för ögat; dessa färger och
former äro valda icke endast med tanke på
åskådarens sinnliga njutning; de suggerera redan vid första
anblicken en själsstämning, som taflans detaljer (de
intimare formerna, linierna och färgerna) endast hafva
att vid närmare betraktande befästa och förklara.
Mönstret är med andra ord — Ehrenvärds ord —
städadt såväl åt prydnad som efter ämnet. Men vid
sidan af det stränga, såväl dekorativa som ideella
samband, som finnes mellan taflans delar, iakttages
ytterligare ett annat. Färger och former samverka på
ett i ögonen fallande sätt till ett enhetligt, logiskt
naturintryck; de äro liksom i impressionisternas arbe

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:06:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nornan/1894/0173.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free