- Project Runeberg -  Ord och Bild / Elfte årgången. 1902 /
199

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Modern öfvertro. Ett referat och ett utkast till en kritik. Af Gustav A. Jäderholm. Med 3 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

modern öfvertro.

199

landen å ytor, så vidt man kan upptäcka,
utan mänskligt åtgörande. Vid
automatisk skrift nedskrifver mediets hand
meddelandena från andevärlden. 3.
Trancefeno-men. Ett medium utför i trance, d. v. s. i
au-tohypnotiskt tillstånd, handlingar, som man
icke kan tilltro detsamma med kunskap
om dess intellektuela och fysiska
resurser under vanliga omständigheter. 4.
Mediet ser eller hör andar icke
förnimbara för andra. 5. Sjuka botas genom
handpåläggning af medier. 7.
Materialisationer. Under det mediet befinner sig
i half medvetslöshet, ofta förknippad med
anfall af hysteri, i ett inre rum,
framträder ur detsamma en, stundom flera
gestalter, som sägas vara materialiserade
andar af aflidna. Utföras af ofvan anfördt
skäl endast i mörker.

Viktiga förutsättningar för
fenomenens framträdande äro: 1. At
séancedel-tagarna har teoretisk förklaring af
fenomenen lämnats förut. 2. Otrogna böra
bortvisas, ty »otro mot mediet eller
fenomenen sätter i gång en motverkande
perispritisk ström». För de fysiska
prestationerna och materialisationerna gäller
det, att en ström af perisprit måste gå i
cirkel genom åskådarna, som därför med
händerna böra bilda en sluten kedja.
Vid de psykiska prestationerna är det —
med goda medier — ett vanligt faktum,
att upplysningar gifvas, som ej af de
närvarande kunna förklaras annat än
genom antagande af ett högre vetandes
ingripande.

Men när vi nu gå att undersöka dessa
fakta och försöka förklara dem på fullt
naturligt sätt, göra vi emellertid redan
från början den reservationen, att hvad
som af det ena mediet utföres på ett sätt,
mycket väl af ett annat kan produceras
på annat sätt. Hvarje medium har väl
sin metod för prestationerna. Denna
framställning antyder därför blott, huru
fenomenen kunna förklaras utan antagan-

de af högre krafters ingripande, och
hur man af erfarenhet vet, att de
stundom utförts.

Dessa i första början så imponerande
fakta visa en plågsam tendens att
reduceras till åtskilligt beskedligare
proportioner, blott de råka ut för ett grand
kritik. De första negativa instanserna
mot dessa uppgifter utgöras af
iakttagelsefelen; den viktigaste invändningen är
utan tvifvel påvisandet af den ringa grad
af sannolikhet, som vidlåder t. o. m. de
s. k. mest bevisade och bergfasta
påståendena genom den massa humbug, som
allt från början utgjorde fenomenens miljö.

Det har allt för ofta förbisetts, att
det fordras mer för att på ett
vetenskapligt sätt konstatera ett faktum än att ha
normalt fungerande sinnen och förstånd.
Iakttagelseprocessen är allt annat än
enkel, sammansatt som den är af
sensationer, uppmärksamhetens riktande och
associativ verksamhet, och för hvart och ett
af dessa element insmyga sig i
processen felkällor, som kunna medföra
ganska väsentliga förändringar i resultatet.
Skall så minnet efteråt hjälpa till att
bestämma, hvad som verkligen har
inträffat, så kunna misstagen blifva
fabelaktiga, hälst när minnesbilden skall
framkallas år efter företeelsen.

Redan vårt afstånds- och
storleksbedömande är utsatt för ganska
betydliga fel; pregnanta exempel härpå
lämnas af de s. k. geometriska synvillorna.
Ett ljuds utgångspunkt kan ytterst sällan
med ledning blott af detsamma bestämmas;
är ljudet af ovanlig natur, är det så godt
som omöjligt. Man får därför med en viss
kritik taga spiritisters uppgifter om att
under séancer knackningar hörts från alla
möjliga håll och kanter. —
Uppmärksamhetens ensidiga riktande medför, att en
mångfald sensationer af de i ett ögonblick
närvarande icke komma upp till medve-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1902/0225.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free