- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtonde årgången. 1906 /
113

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Wolfgang Amadeus Mozart. Af Helena Nyblom. Med 9 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

WOLFGANG AMADEUS MOZART. 113

bra gärna skulle vilja ha åtta och ber |
honom utsprida att han tar emot lek- |
tioner.

Ändtligen företager han ännu en
resa till Frankfurt, där kejsarkröning skall
försiggå.

Familjens lilla silfverförråd blef
skic-kadt på pantlånekontoret för att skaffa
en resvagn, och Mozart ger sig i väg
från sin älskade »Herz-Weibchen» för att
med aldrig slocknande hopp försöka sin
lycka ännu en gång. Men icke heller
i Frankfurt var något att vinna för
honom, och han kom lika fattig tillbaka
till Wien.

Hans bref från denna resa visa bäst,
hur djupt och innerligt han var fästad
vid sin hustru och hemmet.

Han skrifver bland annat:

»Wenn die Leute in mein Herz
sellén könnten, so miisste ich mich fast
schämen, es ist alles kält flir mich,
eiskalt. Ja wenn du bei mir wärest,
da wiirde ich vielleicht an dem artigen
Betragen der Leute gegen mich mehr
Vergniigen finden, so ist es aber leer.»

Emellertid stannade det också nu i
Frankfurt vid »der artige Betragen der
Leute», ty Mozart kom tomhändt
tillbaka till Wien och kunde icke inlösa det
pantsatta silfret.

Han kom så småningom i händerna på
ockrare, och denna »unchristlichste Classe
von Menschen» gjorde materiellt taget
lifvet omöjligt för honom.

Han, som af naturen hade det mest
vänsälla väsen och alltid hade kommit
människorna tillmötes med öppna armar,
började ändtligen förstå lifvet.

Visserligen kom han väl aldrig att dela
faderns åsikt: »Die Menschen sind alle
Bösewichter», men han hade fått lara sig
hur litet alla dessa vänskapsband betyda,
som knytas i ett muntert Iag, när lifvet
är sorglöst och ungt.

Han som varit så många till
uppmuntran och glädje genom sitt spel, sin
älskvärdhet, sin liffullhet och blixtrande
kvickhet, med hvilka egenskaper han förstått
att idealisera ögonblicket, han kände nu
djupt, då de stora profningarna kommo,
huru ensamheten omkring honom
beständigt växte.

Dock skulle han ännu få tillfälle
att i ett par mästerverk ge uttryck för

Ord och Bild, ij:e årg.

^iii^^pijilli^Jl

MOZART. KOPPARSTICK AF CL. KOHL (i 793)
EFTER RELIEF AF POSCH (1781).

de två makter, som behärskat och lyftat
hans själ under hela lifvet: kärlekenJoch
religionen.

I Trollflöjten förhärligade han]|
kärleken, i sitt Requiem gaf han det
sublimaste uttryck för sin tro.

Det var egendomliga och mycket olika
orsaker som gåfvo anledning till dessa
hans sista musikskapelser.

En kamrat till honom, Sckikaneder,
som försökt sig som teaterdirektör, hade
misslyckats och nöjde sig nu med en mycket
enkel liten folkteater i utkanten af Wien.

För denna teater föreslog han Mozart
att skrifva musik till »Trollflöjtens» text.
Stycket är en sorts symbol på
människo-lifvet och framställer hurusom två älskande
genom pröfningar och faror ändtligen mötas
för att i luttrad kärlek följas åt mot idealet.

Libretton förefaller oss dock nu mycket
barnslig och föga poetisk, men Mozart
greps af idéen trots den tarfliga formen
och iklädde denna idé musikens skönaste
omhölje. Det finns i »Trollflöjten»
melodier af en ren, öfverjordisk skönhet, och
trots den otillfredsställande texten skall

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:48:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1906/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free