- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sjuttonde årgången. 1908 /
9

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - "Det går an". Dess litteraturhistoriska förutsättningar. Striden om dess tendens. Af Karl Warburg. I—III. Med 8 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»DET GÅR AN»

9

karl gutzkow.

rich Laube, diskuterar i första
delen af sin romancykel »Das
junge Europa» (Die Poeten) temat
om den erotiska friheten, och
låter särskildt sitt alter ego, den
borgerlige Valerius, systematisera
den fria kärlekens evangelium och
häfda satsen, att i mannens kärlek
till kvinnan trohet utan fortbestånd
af kärleken vore förkastlig, på
samma gång han å andra sidan
får pröfva sanningen af att kärlek
utan trohet bär olyckan i sitt
sköte.

Vida mera uppseende väckte
Karl GUTZKOWS uppträdande,
hvilket blef skickelsedigert för hela
den unga generationen i Tyskland.

Gutzkow, en tidigt mognad
begåfvad ung lärd, hade slitits
mellan publicistens och diktarens
kall och stod vid 1830-talets midt
— endast 24 år gammal — såsom
den unga radikala
författaregenerationens kanske främsta kraft, näst de
båda lärofäderna Börne och Heine. Då
efter Schleiermachers död de litterära
exekutorerna af hans kvarlåtenskap
troddes vilja utesluta ur hans samlade
skrifter hans »Vertraute Briefe über
Schlegels Lucinde» såsom fri tänkerier,
ovärdiga den berömde teologen, utgaf
Gutzkow denna skrift försedd med ett
förord, hvari han på ett utmanande sätt
protesterade mot försöken att förtiga
Schleiermachers ungdomsbragder. Här fordrar
Gutzkow bestämdare än Schleiermacher
äktenskapets ema?icipation från kyrkan,
och hans företal var, såsom Johannes
Proelss framhåller i sitt stora verk om
»Das junge Deutschland», det första klara
uttalandet af de maximer, som efter långa
strider förde till civiläktenskapets
införande. Likaså framhåller han såsom ett
tidens kraf: emancipation från den
fördom, som endast tillerkände den »första

kärleken» renhet och helgd. Det som
Schleiermacher filosoferat öfver, nämligen
betydelsen af »försök» i kärleken,
upphöjer Gutzkow till ett socialt reformkraf.
»Äfven om den första kärleken vore den
mest tjusande, vore den dock sällan stark
och mogen nog att därpå bygga all
lifvets kärlekslycka och fruktan för att blifva
denna kärlek otrogen bure skuld till alla
dessa redan i förlofningstiden förkrympta
äktenskap, dessa vattsoppebröllop, hela
eländet af ordinär barnaafvel och möglig
brödförsörjning. Framför allt tänken
öfver kärlekens metodik och helgen eder
vilja därigenom att I gören den fri till
fritt val! Den ende präst, som bör
tro-lofva hjärtan, vare det tjusande
ögonblicket, icke kyrkan med sina ceremonier
och sina förbenade tjänare! Sedligheten
i förhållandet mellan könen hänger —
om kärleken helgar den — allraminst
tillsammans med vanan.» Redan i denna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1908/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free