- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
316

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Portarna och andra dekorativa skulpturer för Saltsjöbadens kyrka af Carl Milles. En introduktion af Sixten Strömbom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3i6

SIXTEN STRÖMBOM

GETSEMANE.

De små bildverken, som sålunda
kommit till utförande, ha kräft en
rundlig tid och en oändlig omsorg. Rent
tekniskt har ett sannskyldigt kraftprof
presterats.

De tjocka alabasterblocken ha
medgifvit ett så djupt inträngande uti den
spröda materian, att formliga små
grottor kunnat utskäras, där figurer, nästan
rundskulptur, och rankverk skymta i
det ena skiktet innanför det andra med
ett transparent dagerspel af en betagande
och ljus mystik.

Framställningen är obevekligt
sammanhållen mellan reliefens yttre
vertikalplan och det tänkta eller synliga inre
fondplanet i enlighet med den klassiska
principen för all äkta skulptural
reliefbildning. Härigenom förlänas
konstverket ett högtidligt lugn, samtidigt som
dess arkitektoniska egenskaper säkras.

De tunglemmade, kärfva figurerna, i

stort stiliserade former, och den
orna-mentala naturen — drufTyllda rankor och
blomstersmyckade klippor — ha samlats
till rika, operspektiviska massor i de
begränsade skikten. Kristus, den
återkommande hufvudfiguren, disponerar
ensam det yttersta planet, de lyssnande
eller medspelande bipersonerna gruppera
sig skiktvis inåt grottornas djup.
Huf-vudfigurens placering än vid den ena än
vid den andra sidan framtvingar en naiv
och verkningsfull rytm åt de olika
relieferna sinsemellan.*

Den första (från vänster räknadt)
framställer Jesus talande till mängden:
»Varen fullkomlige såsom Eder
himmelske Fader ete.» I ytterplanet
dominerar Mästarens höga gestalt med gloria
och ett ofvanifrån ljungande ljusknippe.
Från hans mun utgår ett språkband, och
han höjer armen i dämpad talgest, där
han står på en klippspets i omramning
af rankor från det symboliska vinträdet,

— användt som ornamentalt ledmotiv

— och höjd öfver hopens hufvuden,
som skocka sig i de inre bildplanen:
ett myller af förskräckta, nyfikna och
fientliga uttryck. Det är en
förunderligt suggestiv, nästan mäktig
massverkan som bor i dessa obetydliga mått.

Situationen i nästa relief, Kristus
och synderskan — är i sin tillspetsning
ännu intensivare uttryckt.
Kompositionen är bestämdt men ej våldsamt
varierad. Uttrycks vågen, som utgår frän
den lika oföränderligt dämpade Jesus, är
ögonblickligare och mera samlad i sin
tvära stegring. Vid Mästarens sida står
som andra hufvudperson den skamsna
och förundrade synderskan. I
skildringen af hennes knubbigt graciösa kropp,
lätt inslöjad i en danserskas
genomskinliga kjol, bar materialets sinnliga

* Det bibliska programmet för kyrkans
smyckande har i helhet utarbetats af prof.
Nathan Söderblom.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0341.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free