- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
317

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Portarna och andra dekorativa skulpturer för Saltsjöbadens kyrka af Carl Milles. En introduktion af Sixten Strömbom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PORTARNA

317

charm fått slå ut i en blomma af farlig
och betagande doft. Raskaraktären på
de judehufvuden, som i plötsligt
påtvingad själfrannsakan böja sig under
hennes fötter, är framhållen i typisk
och nästan ornamental förenkling.

Af de öfriga två alabasterrelieferna
är i synnerhet den märklig, som
handlar om ångestögonblicken i Getsemane
örtagård. Den förenar en gripande
stämning i sin naiva berättelse med en
lyckligt genomförd ornamental stil, så
som vi blott blifvit vana att möta i god
medeltidskonst. Mästaren är bland
örtagårdens blomster, och ångesten har
kommit honom att vackla. Han slår handen
afvärjande från pannan, spänner sig hård
och tar stod emot vinträdet, under
hvilket lärjungarna sjunkit ihop i sömn.
Ängeln skymtar ofvan rankorna och
pekar emot den gudasända kalken uppe
i natthimmeln.

Den fjärde reliefen, med Kristus i
Emaus, ger ett monotont högtidsallvar
och betydande dekorativa värden.

I dem alla sjuder ett lidelsefullt men
stramt formbundet smyckbegär, som i
sina ansatser åt det hopslingradt yppiga
och i sin figurstil har tycke af
hindo-stanska tempelreliefers sagolika
praktfantasi.

Men framför allt det myllrande och
rika varsnar man den ensamme
människosonen, kärft osmyckad och stilla.

Alabasterreliefernas lyriska
passionsstämning öfvergår i de stora
bronsportarnas bildverk till vildt patos och sträng
höghet.

Öfver de bibliska textorden har
konstnären skapat en stormsång, där den
egna lifskänslan tränger sig in med
skälfvande makt och lyfter verket från
traditionens bildståt till lefvande och
enhetlig konst.

EMAUS.

Under loppet af den olympiska
sommaren blefvo modellerna till, frambragta
under trycket af stark inre kamp hos
konstnären och i pröfvande medvetande
af en bestämd brytning med gängse
uttryckssätt och allmänna
skönhetsbegrepp. Heta högsommardagar växte
formerna fram, bildplatta efter bildplatta
i degig plastellin på vida gipslämmar,
uppställda i skulptörens mindre atelier,
en stensval cell med tyst ro och stilla
afskildhet.

Konstnärens växande antipati för
konventionell elegans och
materiaiför-aktande stuffskulptur ledde hans förmäla
instinkt allt längre tillbaka i
medeltidskonsten för att söka förebilder att
ansluta till. Han hade föresatt sig att
pryda portarna på ett sätt, som
ytterligare förstärker deras arkitektoniska
uppgift, ej villar bort den liksom i
sengotiska och renässansportar genom att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0342.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free