- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiofjärde årgången. 1935 /
194

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Henrik Sørensen. Av Axel L. Romdahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Axel L. Romdahl

det uppnådda träda tillbaka inför syftets
väldighet.

Under detta skede, efterkrigsåren i
Paris, då konstnären med framgångsrik
och oegennyttig energi dirigerar en ström
av första rangs konst från konsthandlarna
vid Rue de la Boethie till Drammensvejen
och Nasjonalgalleriet och leder en biflod
till Göteborg, är han »på lediga stunder»
upptagen med illustrerandet av Björnsons
Fortællinger. I dessa teckningar till de
romantiska folklivsberättelserna röjer sig
en kärleksfull förtrogenhet med
ämneskretsen som är kongenial med diktarens,
men tillika en »synsk» känslighet som i
grunden är urnorsk även den och betygad
i Draumkvædis upprörda visioner. Hos
Henrik Sørensen har den drivits upp till
bristfärdig spänning genom krigsåren,
Gol-gatavisionerna och Inferno.

Sørensens bilder till Fortællinger ge
berättelserna ett märkvärdigt och fängslande

ackompagnemang som griper i det
undermedvetnas strängar.

Kriget har ännu sin klo i konstnärens
fantasi, då han under detta årtiondes första
år målar »Aerens mark» (Kunstmuseet,
Köpenhamn) och »Gatekamp». Det är vid
denna tidpunkt han tages i anspråk av
en stor och oväntad uppgift, som skulle
skänka honom ingivelsen till hans tills nu
största och yppersta verk.

En gammal Linköpingsbo hade i sitt
testamente avsett ett ej obetydligt belopp
för åstadkommandet av en ny
utsmyckning av högkoret i Östgötastiftets
mäktiga domkyrka i stället för de dammiga
gipser av Byström som under det sista
seklet stått uppställda mellan altarrummets
pelare. Initierade ha trott sig veta att
donator tänkt sig att hans pengar skulle
användas till att hugga den Byströmska
Kristus och dygderna »Tro,» »Hopp» och
»Kärlek» i marmor. Men därom blev dess-

194

Gatekamp. 1930.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:05:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1935/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free