- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtionde årgången. 1941 /
369

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Opera- och konsertkrönika. Av Herman Glimstedt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fot. Järlds.

Simone Boccanegra. Henriette Guermant- de la Berg och Joel

Berglund.

Opera- ock konsertkrönika

Av Herman Glimstedt

il

ENT, men ej för sent kom »Jenufa» till
Stockholm. Ännu längre dröjde det för
Simone Boccanegra, säsongens första nyhet,
som hade sin urpremiär 1857 och i sitt
omarbetade definitiva skick framfördes för första
gången 1881. i Verdis eget hemland vann
operan först i denna sin andra version en
viss framgång, som dock ej lär ha blivit
varaktig. i Wien samma sistnämnda år blev
det ej alls någon succés. Först 1930, vid
premiärer där och i Berlin, vände sig bladet.

Frånsett den omständigheten att verket
ställer exceptionella fordringar på en operascens
sångarstab behövdes det den efter förra
världskriget begynta s. k. Verdirenässansen
för att vägen skulle jämnas också för
»Simone Boccanegra». De förut glömda
Verdi-operorna som undan för undan grävts upp
hade skärpt blicken och ökat intresset för en
tidigare ej riktigt insedd kontinuitet i
tonsättarens utveckling.

È triste, perche deve essere triste, ma interessa

24—Ord och Bild, 50.« årg.

369

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 20 10:46:23 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1941/0413.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free