- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofjärde årgången. 1945 /
71

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Lärd utbildning på den arktiska tundran. Av Karl Bruhn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lärd utbildning få den arktiska tundran

slutas med ett eller flera prov, medelst
vilka den unga lärlingen skall ådagalägga
sin förmåga att framkalla andar och tolka
deras vilja. Huru träningen försiggår, och
vari den består, vet man mycket litet om.
På den punkten ha shamanerna
genomgående varit ytterst förtegna. Ofta synas de
till och med avsiktligt ha sökt föra nyfikna
utfrågare bakom ljuset. Säkert är, att en
del av de förberedande övningarna äro av
asketisk natur. Kandidaten måste utstå
kroppslig sveda och smärta av olika art,
uthärda långvarig hunger, lida i
vinterstormarnas isande vind utan att klaga.
Genom lidandet gör han sig till herre över
sin kropp, genom lidandet blir han seende.
Andra övningar bestå i entoniga, skenbart
meningslösa handlingar, vilka upprepas i
det oändliga, tills lärjungen förlorar
medvetandet. I det forna hedniska Grönland
fördes shamankandidaten till en enslig, öde
plats och uppfordrades att gnida en sten
medsols över en annan. Handlingen måste
upprepas oavbrutet under tre dagars tid,
och under gnidandet framsade lärjungen
gång på gång samma besvärjelseformel:
»Ea — ea. — Var gnider jag stenen? —
På Qaatalik-fjället gnider jag stenen. —
Vem är det som kommer? — Vem kommer
upp till mig, oemotståndligt? — Havets
ande kommer upp, oemotståndligt. —
Havsanden kommer, oemotståndligt — kommer
upp till mig. — Ea — ea.» När tre dagar
förflutit under enformigt gnidande,
kommer slutligen -— förmäla de eskimåiska
sa-gesmännen — en ande fram ur klippan. Den
vänder sitt ansikte mot soluppgången och
frågar lärjungen vad han vill. Kandidaten
dör då under de förfärligaste kval, dör dels
på grund av ångest, dels till följd av
överansträngning. Senare på dagen lever han
likväl upp igen. Syftet med övningar av
denna art är synbarligen att hos
kandidaten framkalla tillstånd av samma slag, som
man finner hos medier i trans och
hypno-tiskt påverkade somnambuler. Det perseve-

rativa, oavbrutet upprepade handlandet
synes vara ägnat att avkoppla medveten
tanke och vilja och förbereda mediumistisk
automatisk verksamhet. Gnidningen är en
genväg till autohypnosen, varunder
sinnena reagera på annat sätt än till vardags
och personlighetsklyvningar uppkomma.

På en del håll räcker shamankandidatens
utbildningstid tre, fyra år, på andra håll
åtta till tio. När ynglingen eller i vissa fall
den unga kvinnan hunnit så långt i sina
studier och sin träning, att fortsatt
förberedelse inte vidare anses nödig, följer en
sista prövning och därefter den slutliga
högtidliga invigningen. Man kan säga, att
studietiden avslutas med examen och
promotion. Hos tchuktcherna, som inte känna
till den professionella shamanismen,
förekomma varken prov eller invigningar.
Bland de folk, hos vilka andebesvärjarna
slutit sig samman till skrån, är
invigningsinstitutionen fullt utbildad och invigningens
former äro noggrant fastställda av
traditionen. Shamankandidaten biktar sig, avger
allvarliga löften och dekoreras med
ande-besvärjarens insignier. Hos jakuterna för
läraren sin lärjunge till ett högt berg,
förestavar besvärjelser och levnadsregler, vilka
upprepas av novisen, ikläder honom
shaman-dräkten och överlämnar till honom
shamanens övriga attribut, staven — en
videkvist, vid vilken en hästman fastbundits —
trumman och huvudsmycket med dess
symboliska kors. Efter den högtidliga akten, som
äger rum utan profana åskådare, följer
allmän shamanering och slutligen en präktig
festmåltid, i vilken både shamaner och
lekmän ta del. Det är det arktiska tundrafolkets
köttrika promotions- och doktorsmiddag.

Högst utvecklad är
invigningsinstitutionen hos burjaterna. Invigningen, som
föregås av fasta och kontemplation, avser, heter
det, »att upplysa shamanens förstånd, blotta
för honom livet efter detta och andevärldens
hemligheter samt lära honom att känna
gudarna, deras vistelseorter och de dem un-

71

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Apr 25 20:34:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1945/0091.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free