- Project Runeberg -  Pedagogisk tidskrift / Fyrtionionde årgången. 1913 /
80

(1903-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Anmälningar och recensioner - J. A. Ahlberg. Lindwall, Kristna religionen. Tros- och sedelära för skolungdomen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

So

anmälningar och recensioner 88

inte meningen. En sådan skulle ta alldeles för stort utrymme.
På var och varannan sida dyka upp frågor, som kunde föranleda
diskussion. Jag inskränker mig därför till att i korthet ange, vad
jag anser vara bokens förtjänster och brister.

Det är otvivelaktigt, att den innehåller åtskilliga goda
uppslag. Mindre gäller detta de allmänna synpunkterna än vissa
enskilda partier. En förtjänst är naturligtvis också den genomgående
strävan att föra lärjungarna in i bibeln och att ur dess ord och
berättelser låta de religiösa och sedliga lärdomarna växa fram.

Men förf. hade — synes det mig — bort i sin framställning
söka betydligt mer koncentration. Det hade säkerligen blivit till
bokens fördel som lärobok, om den reducerats till ungefär hälften
eller ännu mer av dess nuvarande omfång. I st. f. utförliga
resonemang, som nu inte sällan förekomma, hade det ofta varit
nog att ge några korta antydningar och överlämna det närmare
utförandet åt läraren. Förf. hade också gärna kunnat stryka alla
med fin stil tryckta partier.

Vad nu själva innehållet angår, anser jag den indelning,
förf. i anslutning till åtskilliga äldre dogmatici gjort av
uppenbarelsen, vara dels i och för sig missvisande,, dels i utförandet
oklar. Vad menar förf. t. ex. med Guds uppenbarelse genom
försynen? Än tyckes den vara något från uppenbarelsen genom
samvetet skilt, än omfatta denna uppenbarelse och den i
historien, än sträcka sig till skapelsen i dess helhet. Och hur
kommer man till tron på en försyn, tron på att det finnes en
mening i världen? Inte såsom förf. framställer det genom att
betrakta historien och människornas liv utan genom att först ha
nått tron på Gud. För den kristne har livet i världen en mening
därför, att han i Kristus mött Guds kärlek och därför skymtat
något av denna i sitt eget liv. Endast på det sättet kan han
komma till rätta med det myckna till synes meningslösa, som
sker i världen.

Det följande i framställningen, som handlar om synden och
lagen, borde på liknande sätt ställts mer i samband med
»uppenbarelsen genom Kristus». Den djupaste uppfattningen om
synden kan endast nås i samband med den djupaste uppfattningen
av de sedliga kraven. Och för den kristna tros- och sedeläran
sammanfalla dessa inte utan vidare med de gammaltestamentliga
buden, vilkas innehåll enl. förf. skulle vara sådant, att det lämpar
sig för alla folk och alla tider. Den uppfattningen ligger då nära
till hands även genom själva uppställningen, att vi i de
gammaltestamentliga buden utan vidare möta de kristna sedliga
kraven. Dem möta vi emellertid inte i den gamla dekalogen utan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:47:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pedagtid/1913/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free