- Project Runeberg -  Personhistorisk tidskrift / Sjätte årgången 1904 /
64

(1899-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bidrag till vår medeltida personhistoria, af L. Fr. Läffler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Och då sju (år[1]) därefter förflutit, lämnar herr Göran
en pant (= sin döda kropp) till denna svarta kista,
såsom det är bekant för folket.»

Till höger om strofen å det blad, däri den är nedskrifven,
läses följande (här meddeladt i öfversättning från latinet):

»De äro begrafna i Dalhem, en sockenkyrka i Redväg,
men Karl i Skara i själakoret.»

Silfverstolpe anmärker till denna strof följande:

»Karl Bengtsson till Vinsetorp var väpnare 1458,
riddare 1463, inkallades i rikets råd 1473 och lefde
ännu 1493, enligt ett ät Styffe meddeladt dokument. Af
grafskriften se vi att han aflidit före 1499. Sonen
Örjan Karlsson omtalas 1497 vara i Sten Stures tjänst
och blef 1498 befallningsman på Öresten; han afled,
som ofvan ses, 1506.»

I dessa Silfverstolpes anmärkningar ha åtskilliga
oriktigheter insmugit sig och framkommit, af hvilka
flera säkerligen af den ansedde forskaren själf
efteråt insetts och knappast behöfva påpekas för den
kunnige läsaren.

Sålunda var Karl Benktsson säkerligen icke
riddare. Han namnes ju icke af Sueno Jacobi med titeln
dominus. Icke heller kallas han riddare i ett svenskt
bref af 25 mars 1473, däri lagmannen-brefskrifvaren
kallar sig riddare, hvilket bref meddelas af Styffe
i Vestergötlands Fornminnesförenings Tidskrift I: 2
(1871), s. 50-1 och nämnes hos Styffe, Skandinavien
under Unionstiden 2 s. 111, n. 6. [För att icke
synas citera orätt måste jag påpeka, att å båda de
anförda ställena felaktigt datum angifvits, nämligen
23 mars, skriffel eller tryckfel för 25 mars. Brefvet
är utfärdadt »warfru dagh i fastonne».] Icke häller
kallas han riddare i det af Silfverstolpe afsedda
brefvet af 11 febr. 1493 (meddeladt af Styffe,
Bidr. till Skand. hist. 4: 758), blott Ȋrlig god
och välbördig man» och Sverges råd (»Karll Benchtsson
i Wintzstorpp
»). I Skandinavien under Unionstiden 2
s. 112 nämner Styffe K. B:n blott som riksråd,
ej som riddare. Så ock Nord. Fam. bok. 17: 1138
(art. Vinstorpa-ätten). Den Carl Bengtsson, som i
Tibells riddarlängd upptages som riddare år 1463
(men ej som R. R.) och som troligen föranledt
Silfverstolpes uppgift, att Karl Bengtson till
Vinsetorp var riddare nämnda år, måste vara en
helt annan person. Vidare var sonen Georg (Göran,
Örjan, Jörien) Karlsson säkerligen riddare, dä han
(två gånger) nämnes dominus af Sueno Jacobi. I
Tibells riddarlängd upptages »Georg Carlsson
(Gera). Höfvitsman på Öresten. V[äpnare] 1493,
1497. R[iddare]


[1] Ordet annis är underförstådt i den latinska
versen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 11:46:01 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/pht/1904/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free