Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
närmast förut hos de yngre jonierna gängse åsikten, att
små delar af det förnumna rent af materialiter
öfvergingo till den förnimmandes själ och blandades med
dess egna beståndsdelar. Enligt Aristoteles
uppfattning Ööfverföres ej materien, endast formen. Krass
blef uppfattningen i alla fall, och bilden blef med
rätta utsatt för kritik. Det blef, säger Eucken, för
motståndarne ej svårt att visa, att genom densamma
»die Innerlichkeit der intellektuellen Vorgänge nicht
zur Darstellung komme, und dass das
Zusammenschiessen des Mannigfachen zur Einheit, die
gegenseitige Durchdringung der einzelnen Momente von
hier aus nicht begreiflich gemacht werden könne».
Då Eucken här skall ange de momenter i
själsverksamhaten, som icke komma till sin rätt i den gamla
bilden, synes han mig själf begagna den utväg, som
han vill varna för, i det han uppställer nya bilder,
ty »det ömsesidiga genomträngandet» är också en
bild. Han anmärker emellertid vidare, hurusom
motståndarne, för att få fram själens själfverksamhet, tänkte
sig kunskapsutvecklingen som en återerinring eller ett
uppvaknande. Äfven denna bild är dock ej adekvat.
Uppvaknandet sker plötsligt, men kunskapsvaknandet
långsamt o. s. v. Och båda dessa bilder hafva enligt
Eucken samma fel: de framställa kunskapsinnehållet
såsom »ein der Thätigkeit gegebenes»; striden gäller blott
om det kommer utifrån eller inifrån. Den som ville
påstå, att innehållet uppstår i och med
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>