- Project Runeberg -  Röster i Radio / 1933 /
92

(1932-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - No. 3. Mars 1933 - Radioteatern - François de Curel - Jean Jacques Bernard

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

på hans långvariga anseende för otillgänglighet och
svårfatt-lighet ligger däri att han av den kritik som levde mitt uppe i
modedramatiken, utmålades som en världsfrämmande
»idédramatiker». Man fick för sig att hans dramer voro ett evigt
jonglerande med filosofiska idéer i stället för teckningar av levande
människor. Ingenting kunde verka mera avskräckande. Men
intet misstag kunde vara mera grundligt. Sanningen är den att
Curel är en av de största och tankerikaste bland
nutidsdramats själspejlare. Hans drama är framför allt ett
psykologiskt drama. I ett bland sina sista — och yppersta dramer
—■ »Geniets komedi», som i mångt och mycket är en
självanalys, går han in på denna fråga: »Ligger inte dina personers
själskonflikter mera i deras idéer än i deras känslor? Dina
stycken komma in på så svåra frågor? — Det är bara därför
att mina personer äro så djupt gripna av dem. .—- Vad menar
du? Skulle du inte ha intresse för tankar och idéer? — Mycket
mindre än för de stormar de röra upp själarna.» -—• I denna
lilla replikväxling ger han själva essensen av sina dramers
innehåll. Han var som dramatiker en modern Sokrates, som
ville få sin tids människor att lära känna sig själva och att
genom denna självrannsakan bli beredda att kunna stiga upp
på livets höjder. Han var en de djupa och höga perspektivens
man. En sådan mans verk kan i mångt och mycket förefalla
för nytt för hans samtid, men det mognar och klarnar med varje
dag i framtidens ljus.

JEAN JACQUES BERNARD, son

till den bekante komediförfattaren
Tristan Bernard, hör till vår tids
ledande franska dramatiker. Han
debuterade visserligen redan före
1914 med några komedier och
novellsamlingar, men hans egentliga
produktion är förlagd till åren efter
kriget. Ehuru kriget och
efterkrigsårens problem av skilda slag
otvivelaktigt haft stor betydelse för
Bernards utveckling, märker man
likväl föga av dess stridande
tendenser i hans hittillsvarande
produktion. Han rör sig på
allmänmänskliga områden. Hans genre är det psykologiska dramat, särskilt
det som sysslar med hjärtats underliga konstruktion och kärlekens

92

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:45:53 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rostrad/1933/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free