Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
200
Theatret i Rom stod lavt. I>e klassiske
Kunstværker, saavel de græske Sørgespil som
de romerske Efterligninger af attiske Lystspil,
fristede en hensygnende Tilværelse ved Siden af
Pantomimer, pragtfulde og dumme Féerier,
For-bryderdramer som „Laureolus" og Farcer af den
groveste Realisme. Forekom i et saadant Stykke
en Ildebrand, saa byggede man et Hus, forsynede
det med kostbart Bohave og ståk det i Brand,
ug Folket morede sig ved at se Skuespillerne
plyndre i Flammerne, hvad de kunde. Xero,
som ogsaa var i Stand til at sætte Pris paa
Sligt, vilde dog gjenoplive den dramatiske Kunst
og troede at kunne gjøre den til hvad den havde
været hos Hellenerne. I dette Øjemed stiftede
han de juvenaliske Lege, i hvilke Dramaet
indtog den første Plads, og han optraadte selv for
en udstrakt, men endnu sluttet Kreds som
Skuespiller.
De hidtil saa raa og rædselsfulde
Gladiator-kampe havde han, som ovenfor nævnet, tæmmet
til uskadelige Lege. i hvilke Ætlinge af Roms
ypperste Slægter viste deres Færdighed i
Vaaben-brug. Ved én Lejlighed saa’ man i Neros
Am-fitheater paa Marsmarken fire hundrede Senatorer
og sex hundrede Riddere deltage i Sværdlegene.
For Nero var denne Dag sikkert i lang Tid
Morgenrøden for en romersk-hellenisk Tidsalder.
Men hvor tordner Tacitus ikke, og med hvilken
Mængde af kejtede Autitheser bestræber Dio
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>