- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Attende aargang. 1907 /
308

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ragnvald Moe: De store modsætninger i det nuværende Frankrig - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ragnvald Moe.
hin aandsform er da ogsaa for P. Seippel blevet «raeens sjæl»,
den er en «fast, intellektnel og moralsk tendens», den er ble
vet folkets sjælelige grundlag, «en forudbestaaende form, hvori
enhver ny overbevisning maa støbes». Det er et fenomen,
som hører til den «etniske psykologi». Men han rammes
af den skjæbne, der truer alle dem, der i historien tumler
med de altfor vide almindeligheder. Han tvinges under
den historiske udvikling til at erkjende tankens umulighed;
han afviser en mulig beskyldning for at ville gjøre alle fransk
mænd til slige frihedsdræbere og hjernemaskiner, ikke alle
er indrettede i hjernen som Robespierre og J. de Maistre
eller som E. Combes og F. Brunetiére —; denne mentalité
er kun en «særlig psykologisk vanskabning» ; der er et tre
dje Fran k rig foruden kirkens og radikalismens, og som i
virkeligheden er det sande Frankrig, det store arbeidende folk,
som hører rolig paa de to brølere, og som utrættelig gjenop
retter deres evindelige dumheder. Men han indser ikke sin
feil; at disse begreber, revolutionens Frankrig eller det «sorte»
Frankrig, i hans forestilling er dobbelte, at de først optræder
som almindelige «etniske» sjælekræfter, der staar mod hin
anden, og hvis virkning paa hinanden logisk kan bestemmes;
men at de i den konkrete, historiske virkelighed kun tager
sig ud som enkelte, udprægede personligheder, at hine fatale
almindeligheder derfor bare er generalisationer af disse. Spørs
maalet er da kun, om de psykologiske kjendetegn ved den
romersk-franske aandsform er den særegne eller ei. Men
de tilhører ingen speciel «etnisk psykologi» ; for det første,
fordi denne ikke eksisterer; for det andet, fordi de har hjemme
i den almindelige individualpsykologi. Det ene element, en
heds- og autoritetstrangen, maa ligge til grund for enhver
samfundsdannende vilje; det fremtræder kun i Frankrig vold
sommere paa grund af den blindere, mere naivt logiske liden
skabelighed. Det andet element, det mere intellektuelle, til
troen til den ræsonnerende fornuft, tendensen til fornuftmæs
sig at omdanne det givne, til at presse alt ind under et fær
digt schema, uden hensyn til livets vilkaarligheder og vir
kelighedens forskjellige krav, er en universel psykologisk
tendens, optræder snart som en svag skrøbelighed, snart
som en alvorlig sygdom, og mødes som sin ovennævnte stald-
308

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:23:42 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1907/0316.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free