- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tyvende aargang. 1909 /
584

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Th. Schirmer: Ibsens nationale betydning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Th. Schirmer.
om saa var, humoristisk paa Bjørnson. Og nåar han stod
slik taus og avvisende, oftest bitter og stikkende, nåar han
talte, saa skulde man tro han var en som følte sig over alt
og trodset alt. Heller ikke det var han. Han var aldrig nogen
modig mand overfor masserne, aldrig situationens herre, og
drog den Bjørnsonske Tor ham Midgardsormen op fra
dypet, fræste han eiter og sank ned igjen. Ibsens fornemme
tilbaketrukkenhet tyder derfor mere paa en daarlig skjult
svakhet end paa en speciel hævden av sin uavhængighet og
ensomhet for ett er sikkert, der manglet ham ikke paa
sans for den offentlige æresbevisning.
Tar man saa alt dette hans subjektivitet, egoisme,
offentlige forsagthet og forfængeligheten sammen med hans
svimlende krav til individet, da fortæller det, at der er noget
hult, noget tomt i ham. Men en tomhet, som ikke er fattig
dommens i motsætning til rigdommens, men mere en feil,
en skavank, og at det er dette, som er hans indesluttede livs
midtpunkt, hans sorg og hemmelige lidelse. Se forresten
digtene «Lysræd» og «Fra mit stueliv». Ulikheten mellem ham
og Bjørnson blir da den, at nåar denne er en stadig utfol
delse av væsenet, en «læggen sig ind i» alt mulig, saa er Ibsen
den rene avskrællen, en avvikling mere bekjendelser end
byggevirksomhet. Bjørnsons sjælebevægelser var troens, Ibsens
var tvilens og samvittighetens. Og nåar Bjørnson derfor livs
laga søkte «at staa i pakt med fremtiden», holdt Ibsen like
saa nødvendig altid «dommedag over sig seiv».
Der er likesom to magter i Ibsen, en lavere begjærlig
og vild og en høiere fin og indtrængende, men spæd. Dis
harmonien i ham er, at der er ingen bro mellem disse, ingen
forstaaelse, saa vi aldrig møter den resignerte Ibsen. Han er
et eneste «enten eller» en elektrisk gnist, et lyn mellem
en himmel og et helvede. Og det lavere er det sterkeste i
ham. Bare i sine «største øieblikke» er han oppe. Men han
eier ikke kræfter, eller skal vi si karakter, nok til at være der,
leve og virke i den høide. Han blir bare en fortvilet kamp
for al holde sig oppe i høide med det største i sig seiv, for
saa at styrte ned i begjæret igjen.
Dette støttes ogsaa i hans medfølelse for de sterke, men
sønderrevne mennesker den store, men lammede liden
skap. Ikke saa meget de mennesker som er vokset til maste-
584

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:53 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1909/0592.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free