- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
323

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johan Bøgh: Verdens kunstmarked

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Verdens kunstmarked.
målet, ganske vist udmerket målet, miniaturfrise, og jeg
spurgte, hvem der hadde været gal nok til at byde en saadan
pris. «Det var mig,» svarte hr. Bourgeois, og han føiet rolig
til: «For mig var det ingen større resiko, da jeg hadde to
kunder, der med glæde vilde ha betalt en saadan pris og
mere for at kunne indlemme dette stykke i sine ypperlige
glassamlinger.»
Foruden hvad jeg allerede har nævnt, kommer ogsaa
andre faktorer til, der bidrager til at fæstne værdiansættelserne.
Lad mig først nævne den faktor, der i almindelighed blir
anset for den betydningsfuldeste, ja af publikum gjerne til
lægges eneraadende vegt, nemlig gjenstandens alder. Selv
følgelig spiller alderen en fremtrædende rolle, men ingenlunde
en absolut; thi ogsaa indenfor den gamle kunst er der fore
gaat og foregaar der stadig et mere og mere fintmerkende
kvalitetsudvalg, hvorved antallet af de gjenstande, som virke
lig kommer i betragtning, blir mere og mere indskrænket.
Jeg skal belyse dette, ved at fremdrage en enkelt side af dette
forhold.
Man hører ofte nok i kunstnerkredse den bebreidelse
fremført, at man ikke betaler deres målerier høit, alene fordi
disse billeder er nye, medens man gjerne betaler mangfoldige
tusende for et billede alene fordi det er gam melt. Denne
opfatning er ganske feilagtig. Snarere kan man paastaa det
modsatte.
Det maa jo være berettiget at anse den salgspris, som
kunstnerne seiv sætter paa sine billeder, som rimelig værdi,
og gaar man gjennem en moderne maleriudstilling vil man
finde, at af disse hundreder, ja tusender billeder er de aller
færreste værdsat til en pris af under 300—400 kroner.
Samler man derimod tusend gamle billeder, vil der
maaske neppe være et dusin blandt dem, som endnu er
egentlig salgbar. I hoderne spøger kun de store summer, de
halve og hele millioner, som er blit betalt for et enkelt bil
lede, uden at man ved eller tænker paa, hvor ganske enkelt
vis slige tinder rager op af glemselens store syndflod.
Den, som vil danne sig et begreb om gamle kunstverkers
sørgelige skjæbne, bør besøge et af de billedmagasiner, som
Italiens større og mindre byer er saa rig paa. De vil da i
et eller andet halvt eller helt forfaldent palads finde gemakker,
323

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:25:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1910/0331.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free