- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
324

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johan Bøgh: Verdens kunstmarked

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Johan Bøgh.
sale og korridorer opfyldt med billeder af ethvert format, en
hver alder og med alle mulige slags fremstillinger: landskaber,
helgener, portrætter, kroscener, frugtstykker, madonnaer, alt i
et røre hulter til bulter, de fleste billeder uden ramme, mange
halvt oprullede, enkelte bare opspigret paa et bret.
Blandt alle disse tusende billeder findes neppe et eneste,
som paa kunstmarkedet vilde kunne opnaa en pris af 500
kroner, de fleste sælges med glæde for 20—50 kr. Ja seiv for
5 eller 10 kr. vil man kunne erholde et billede saa stort som
en dør. Og man skal erindre, at disse billeder stammer dog
fra perioder, som besad fremragende kunstdygtighed og for
trinlig tradition, ligesom man sikkerlig kan gaa ud fra, at
hvert af disse billeder har i sin tid repræsenteret lige saa
meget arbeide, kunstsmag og værdi som de fleste målerier
paa vore moderne udstillinger. Men tiltrods for alt dette er
de sunkne i glemselens og tidens hav, hvorfra de fiskes op
af underlige gamle marchandisere, der nærer et feberagtigt
haab om, at der mellem alt skramlet dog kunde skjule sig
et klenodie, som et lykkeligt tilfælde bragte for dagen. Dette
har hændt og hænder fremdeles, men det hører til de største
sjeldenheder. Det vil heraf forstaaes, at alderen ikke har
absolut betydning, men at det afgjørende er tingens kunst
neriske og tekniske kvalitet. Selvfølgelig er alderen et plus,
ofte endog et meget betydeligt plus i værdiansættelsen.
En anden faktor, som spiller en rolle med hensyn til
prisansættelser af gamle gjenstande er materialværdien, en
faktor, som navnlig gjør sig gjældende ligeover for arbeider
af ædelt metal. I mange tilfælder er dog denne material
værdi ganske ligegyldig, som nåar f. eks. baron Rotschild i
Frankfurt i sin tid betalte 800000 mark for den berømte
sølv-bordopsats af Wenzel Jamnitzer, et af den tyske renæs
sances skjønneste sølvarbeider. Og nåar en pokal fra det
16de aarhundrede hvad ikke saa sjelden hænder betales
med 50000 kr. og mere, er det naturligvis uden betydning
om pokalens virkelige metalværdi repræsenterer 100 eller
1000 kroner.
Men bortset fra disse vældige priser, som saaledes en
kelte stykker opnaar, og hvorved metalværdien sættes ud af
spillet, er dog denne en faktor i den almindelige antikvitets
handel, idet man lægger metalværdien til grund og saa for-
324

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0332.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free