- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtyvende aargang. 1915 /
195

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Karl Aubert: Kunst og skole i Tyskland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kunst og skole i Tyskland.
har faat ta op til løsning. Herhjemme i Norge ser vi først
fra de aller sidste aar spredte bud om en ny tid paa dette
omraade i skolebygninger som Majorstuens folkeskole i
Kristiania, Møhlenpris og Rothaugens folkeskoler i Bergen
de to sidste bygget av arkitekt Hassel Drammens to
nyeste folkeskoler, den ene bygget av Arnstein Arneberg, den
anden av And. H. Bjercke, og enkelte andre. I Tyskland
hadde der allerede i slutten av forrige aarhundrede reist sig
ikke saa faa skolebygninger av kunstnerisk værd. Paa kon
gressen for kunst i skolen i Dresden 1901 var skolebygnin
gen et av de vigtigste forhandlingsemner, med munchner
arkitekten Theodor Fischer som indleder. Og i 1904 kunde
en forfatter, Fedor Lindemann, paa grundlag av en række
skolebygninger som var reist i de nærmest foregaaende aar,
i en rikt illustrert bok, «Das kiinstlerisch gestaltete Schul
haus», gi et fyldig billede av nyskapingen. Endda fyldigere
blir billedet for den som i vore dage reiser gjennem Tysk
land.
Man er kommet bort fra den slaviske avhængighet av
det regelmæssige. av symmetrien. Man føler sig ikke længer
bundet av noget skolebygningsideal en firkantet kasse med
to rækker skoleværelser i hver etage, en paa hver side av
en gang, selvom ogsaa denne form kan naa kunstnerisk høit.
Ved valget av skolens beliggenhet tages ikke bare pædagogi
ske og hygieniske, men ogsaa kunstneriske hensyn. Og
ningskunstneren faar størst mulig frihet.
I det øieblik en kunstner faar utføre bygverket, er man
inden skolebygningernes arkitektur likesom inden arkitekturen
forøvrig kommet bort fra ved paaklining av ydre utstyr at
ville gi bygningen et skin av vakker form. Man har arbei
det sig ut av en mer eller mindre vilkaarlig bruk av histori
ske stileiendommeligheter. Ingen har i Tyskland sterkere
end Hermann Muthesius kjæmpet for den idé, som nu synes
os selvfølgelig, at hensigtsmæssighet og skjønhet er uadskille
lige begreper i et bygverk, at ingen bygning blir vakker om
man kliner paa den aldrig saa flotte gesimser, pilastrer eller
billedhuggerverker, hvis der ikke er organisk sammenhæng
mellem bygningen seiv og det ydre utstyr, og hvis bygnin
gen ikke forøvrig er harmonisk og svarende til sin hensigt.
Dette betyr ikke at man er mindre nøieregnende med det
195

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:28:14 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1915/0203.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free