- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtredivte aargang. 1920 /
73

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dmitri Meresjkowski: Rusland - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rusland.
fald til det dyriske. Den mand som ikke er andet end mand,
er ikke længer noget menneske, men et dyr, en han.
Og den kvinde som bare er kvinde, er en hun. Men
mennesket blir i sit fald ikke staaende ved det dyriske, det
falder endnu dypere til det sataniske. Det sataniske
vrængebillede av det mandlige element er sadisme; av det
kvindelige masochisme.
Det russiske folks religiøse sygdom er dets grænseløse
kvindelighet.
Den slaviske, senere russiske stammes første verdens
historiske handling var at gi avkald paa sin manddom. Et
ynglingfolk, et frier-folk fremstiller sig paa verdenshistoriens
scene uten sky i skikkelse av en brud: «Jeg er ikke det som
I tænker; jeg er ikke nogen mand, men en kvinde; jeg
mangler orden, magt, vilje, mandighet. Jeg tilhører ikke mig
seiv. Jeg tilhører ingen. Men jeg er skjøn og yppig. Kom
og hersk over mig. Ta mig!» Dette var indkaldelsen av
varjagerne.
Varjager i politik, byzantinere i religion. I motsætning
til den vestlige katolske kristendom den mandlige, virk
somme og heroiske, er den østlige, den byzantinske
kvindelig ofrende.
Med den byzantinske kristendom blir ogsaa den byzan
tinske avgudsdyrkelse, selvherskerdømmet, antat. I selv
herskerdømmet ligger et element av romersk magt, romersk
mandighet. Men hvorledes blir det tilintetgjort i det kvinde
lige russiske element? 4
Ifølge Konstantin Aksakow * bestaar den russiske histories
væsen i den «løssigelse fra magten», i det religiøse anarki
som blir virkeliggjort i det politiske monarki. «Staten,» sier
Aksakow, «har hos os aldrig tiltrukket folket; derfor vilde
vort folk trods mange avvigende tilfælde, ikke indforlive
sig i statsmagten, men gav denne magt til den av folket
utvalgte og dertil bestemte konge, mens det seiv vilde holde
fast paa sine indre elementer», det vil sige paa offervillig
heten, kvindelighetens elementer.
I selvherskerdømmet utskiller folket likesom al sin mand-
1 Konstantin Aksakow f. 1817 ledende slavofil, forsvarer av orto
doksien, autokratiet, den kommunistiske landsbyordning o. s. v. En reak
sjonær idealist.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:19 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1920/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free