- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Firtiende årgang. 1929 /
258

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Axel Otto Normann: Nytt teater - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Axel Otto Normann.
alltid passe på å skape en illusjon av levende liv. Kanskje
kunde man uten å forfuske stykkenes ånd nærme deres
rytme til vår tids rytme.
Men også det vilde ha blitt et eksperiment. Og et full
stendig overflødig eksperiment.
Det nye Teater hadde bare én ting å gjøre med Ham
suns trilogi, da det opdaget at det ikke hadde skuespillere
til å spille den: henlegge den. Hos oss vilde det ha vært
nytt teater, virkelig, betydningsfullt nytt teater.
En av grunnfeilene ved våre scener er jo at de så sjel
den avpasser repertoaret efter sine krefter, efter sine midler
og sine mål. Men det er dit man må komme, Der ligger
veien mot den kunstneriske fullkommenhet og veien til pu
blikums interesse. Grunnprinsippene for nytt teater: full
stendig harmoni mellem alle teatrets elementer, iscenesettelse
overensstemmende med stykkenes ånd og fortrinsvis opfø
relse av stykker som er av vår tid eller som tåler vår tids
tempo og vår tids scenetekniske nydannelser, peker i samme
retning. Når man starter et teater, skulde det være selvsagt at
ansettelsen av skuespillerne og valg av stykkene var fullsten
dig avhengig av hverandre. Og at begge deler var avhengig
av en bestemt opfatning av teatrets mål. Den første betin
gelse for å skape nytt teater er at man vet hvad man vil.
Og at iscenesetteren kan gjøre den formen han vil bruke
helt til sin egen hvis han da ikke kan skape en form
seiv. Ingolf Schanche kan hos Per Lindberg, som han be
undrer, lære å bruke det tillærte med kritikk. Den utmer
kede svenske instruktør har forøvrig i et intervju gitt uttrykk
for nogenlunde den samme opfatning av nytt teater som jeg
her har hevdet og som jeg i de siste årene har hevdet i en
rekke artikler. At han ien gjestevennlig artikkel om Det nye
Teater lar sine prinsipper for nytt teater sove eller tror å
finne dem virkeliggjort der må jeg tilskrive en forblindende
gjensidighetsbeundring og et utilstrekkelig kjennskap til norsk
sprog og lynde. Det siste skader forøvrig hans interessante
iscenesettelser på Nationaltheatret betydelig. Det stadfester
sig stadig at frem mede iscenesettere hvor dyktige de enn
er nok kan gi impulser, men ikke skape fullkomne fore
stillinger. Hadde Lindberg hatt et tilstrekkelig kjennskap til
norske skuespillere vilde efter all sannsynlighet rollebesetnin-
258

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:37:05 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1929/0266.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free