- Project Runeberg -  Scandia / Band IV. 1931 /
108

(1928-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Toni Schmid, Eskil, Botvid och David. Tre svenska helgon

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

108

Toni Schmid.

om en ny stenkyrka gjorts, som ingår i legenden 1. Invigningen,
väl åtföljd av relikernas translation, förrättades av Stephan,
den förste ärkebiskopen i Uppsala, och av Strengnäsbiskopen
Vilhelm. De båda prelaterna har vid denna tid verkligen styrt
sina respektive stift.

Liksom Eskil dyrkas Botvid först som lokalhelgon.
Botkyrka socken är uppkallad efter honom, och från år 1283 är
den där åt helgonet byggda kyrkan belagd 2. Nio år senare
får biskop Lars i Linköping Botvidsreliker av biskop Ysar i
Strengnäs 3. Vid Strengnäs domkyrka instiftas en
Botvidpre-benda, nämnd 1331 4. Botvid förekommer också i en av den
heliga Birgittas revelationer 5; Södermannalagen påbjuder straff
för helgdagsbrott på hans festdag i Botkyrka socken 6. I Uppsala
domkyrka instiftas 1471 Botvidskoret av den senare
Strengnäsbiskopen Kort Rogge och året därpå nedlägges där en del av
helgonets arm i altaret framför Sankt Eriks skrin 7. Alla stift
under Uppsala firar slutligen Botvids högtid den 28 juli, men den
höga uppskattning Eskil åtnjöt har han icke erfarit8. Från
bland annat Salems kyrka är en träbild av Botvid bevarad 9.

Legenden om Botvid är tidigast bevarad i
breviariefrag-ment från tiden efter 1200-talets mitt; fragmenten har tillhört
Toresunds kyrka i Strengnäs stift l0. Textens förkortningar
och förvanskningar antyder en avskrift; legenden måste vara
äldre än denna kodex. Innehållet är följande. En svensk,
Botvid, omvändes på en handelsresa i England. När han
kommer tillbaka till sitt hemland, predikar han den kristna tron
för södermanlänningarna. En rik man Bovinus hindrar honom

Jfr I. Collijn, Redogörelse för ete. undersökning av äldre arkivalieomslag,
sid. 50.

1 Script, rer. suec. II : I, sid. 282.

2 Dipl. suec. 759.

3 Dipl. suec. 1061.

4 Dipl. suec. 2889.

5 Revelat. b. Birgittae. Rev. extravag. cap. 72.

6 Södermannalagen sid. 45. Jfr Uplandslagen sid. 84.

7 Peringskiöld, Mon. Upl., sid. 37, 27.

8 Jfr rangen i Grotefend, Zeitrechnung des deutschen Mittelalters u. d.
Neuzeit II, registret under Botvid. Även Botvids dyrkan har förts till
Vadstenas dotterkloster i utlandet. I den sid. 104, not 6 omnämnda letanian
finns även: s. Botivide (!).

9 H. Hildebrand, Kyrkl, konsten under Sveriges medeltid, sid. 73.

10 Collijn, Redogörelse, sid. 24. Jfr Script, rer. suec. II: I, sid. 377 ff.
Legenden förekommer endast i en version. Bödekemanuskriptet i Acta sanct.
28/7, sid. 636 f., är synbarligen en förkortning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 16 11:28:07 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scandia/1931/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free