- Project Runeberg -  Eddastudier. Brages samtal om skaldskapets uppkomst m. m. /
11

(1900) [MARC] Author: Fredrik Sander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

att de spottade i ett kar (pressade en mogen frukt) och af denna
spott skapade den vise Qvaser till ett fredsmärke och evigt minne.
Nu må ingen taga anstöt af det skenbart simpla uttrycket, att de
spottade. Ordet spott har här en dubbel bemärkelse, ty först och
främst betecknar spotten eller den vätska, som gudarne afsöndrade,
något af deras egen blod; och lifvets eld, andens lif, är också i
bloden. Samma föreställning om gudaspottens underbara kraft är
jemväl på flerfaldigt sätt uttryckt inom den helleniska
mythologien, för att icke äfven erinra om den evangeliska berättelsen
(Marc. 8: 23), huruledes Kristus botade en blind, i det att han
spottade på hans ögon och lade sina händer på honom. Men för
det andra och i vanlig bemärkelse betecknar det, att spotta åt
någon, att dermed uttrycka förakt. Här bortlade åsar och vaner
sitt förra hån och förakt, när de ingingo förlikningen. Sjelfva
fredsmärket är Qvasers skapelse, och lärer väl detta ovedersägligen
tyda derpå, att sången till minne af stridsbragder är den
ursprungligaste och första skaldesången. Den utgjutna bloden, som ropar
efter hämnd eller försoning, är jemväl menniskans egen blod; med
den får hon nog dyrt köpa den visdom, som Qvaser bär ut öfver
all land till upplysning och undervisning. Det antagandet synes
mig också riktigt, att den vise Qvaser i sjelfva verket är identisk
med Od, mannen, mandomen sjelf, Fröjas make, som hon saknar,
begråter och söker.

I öfrigt torde vi nu kunna fatta betydelsen af de ord i den
Höges sång, hvilka handla om bragdsångens berusande inverkan i
synnerhet å unga, vid dryckeslag uppeldade sinnen. Det heter
nemligen:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 13:07:34 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/sfedda/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free