Full resolution (JPEG)
- On this page / på denna sida
- Trollpackor och avgudadyrkare
- Det stora trolldomsraseriets tid
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Norrländska häxprocesser.
|
Häxritt.
Etsning av den spanske målaren Goya. |
Från Dalarne spred sig »trolldomsväsendet» till angränsande
landskap, först till Hälsingland och vidare norrut ända upp
till Lappland, söderut till Gästrikland och Uppland. Satans
raseri tilltog så fruktansvärt, att människorna i kyrkobönerna
bådo Gud bevara sig därför. En som emellertid inte ville vid
gudstjänsten läsa »den bönen om trolldomsväsendet,
som uti alla församlingar brukelig är», var kyrkoherden i Gävle
Petrus Fontelius, »en liten stackot[1] gubbe med blekt ansikte och grått skägg». Han var en lärd och upplyst man — i 18 år hade
han varit professor i matematik i Uppsala och hade
för övrigt sett sig mycket om i världen. Studier voro
alltjämt hans lust, och det berättades om honom, att
han »låg och läste bittida och sent, så att ingen fick
ofta tala med honom». Då någon församlingsbo kom
och beklagade sig inför sin kyrkoherde över
»trollpackornas barnaförande», brukade han »densamma snöpligen avvisa».
Ja han aktade icke för rov att ifrån predikstolen titulera dem, som så jämrade sig,
»pack och världens avskrap» samt yttra, »att ingen borde lyssna
till barnen utan hellre klå dem med ris, då de tala därom».
Men Fontelius skulle minsann få sitt straff, för att
han så föga respekterade Satan. En vacker dag var
det ryktet ute i Gävle stad, att kyrkoherdens egen fru
[1] Kortväxt.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Mon Dec 11 19:29:26 2023
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/sfubon/4/0408.html