- Project Runeberg -  Slavisk kultur och litteratur under nittonde århundradet /
39

(1920) [MARC] Author: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ryssland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RYSSLAND.

skij trodde han på det ryska folkets universella betydelse. Hans tankar
kretsade oupphörligt kring frågan: »Ryssland, vilken orient vill du
tillhöra: Xerxes’ eller Kristi?», och i den bisarra skriften »Tre samtal»
siade han Antikrists snara tillkommelse och Kristi förnyade
uppståndelse.

Konstnärligt utformades Solovjevs idéer om »det tredje riket» av
Dmitrij Sergejeviß Mereekovskij (f. 1866). I olikhet med
religionsfilosofen Bulgakov vill han i sin »nykristliga» strävan icke återgå till
kyrkans gamla traditioner, utan söker nya
uppenbarelser bortom Tolstoj och
Dostojevskij, dem han grundligt har studerat.
Med sin fina bildning öser han ur kulturen
och världslitteraturen. Genom sin lärare
Rozanov förtrogen med ortodoxa idéer och
genom Ternavtsev vunnen för den
apokalyptiska kiliasmen, antog han i början
kristendomen som en »köttlös», rent
andlig religion, men erkände sedermera även
jorden, kosmos som något väsentligt, tror
på kroppens uppståndelse och söker det
absoluta i det relativa, det andliga i det
materiella. Mellan antiteserna ande—kött,
himmel—jord, Krist—antikrist, kristendom
—hedendom kretsa Merezkovskijs tankar,
som dock sakna fastare filosofiskt
underlag och stundom dölja bristen på djupa idéer genom ymniga citat
och spirituella motsättningar. Några religiösa problem har
Merezkov-skij icke löst, och resultatet av hans universella grubblerier har blivit
en apokalyptisk skönhetslära, en mystisk förbidan på det »tredje riket»,
andens uppenbarelse, som han ej söker inom sig, utan utifrån. Men
i den ryska kulturhistorien skall Merezkovskijs namn fortleva som den
klassiska bildningens förkämpe i det barbariska östern, som den
spirituelle essayisten och som skaparen av världstrilogien »Krist och
antikrist», behandlande brytningen mellan hedendom och kristendom
(»Julianus Apostata», »Leonardo da Vinci») och kulturkampen mellan
tsar Peter och tsarevitj Alexej. Till andens drömda tredje rike har
Merezkovskij icke funnit portnyckeln, men som siaren av det nuvarande
pöbelväldet (chamstvo) i Ryssland, vilket nu triumferar över den
tsa-riska autokratien och den bysantiska ortodoxien, förtjänar han allt
beaktande, särskilt genom att betona den religiösa principen, som han
tycker sig ha funnit i »de mystiska dekabristernas ungdomliga
trots, i Gorkijs skärande hånlöje, i den profetiskt besatte Dosto-

Merezkovskij.

39

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 03:13:08 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/slavisk/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free