- Project Runeberg -  Slavisk kultur och litteratur under nittonde århundradet /
61

(1920) [MARC] Author: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Polen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

POLEN.

genom sin efter 1871 inledda »kulturkamp», som från det andliga
området överflyttades på det ekonomiska genom kolonisationslagen av
1886 och den orättfärdiga expropriationslagen av 1908. Denna
systematiska utbredning av tyskheten iscensattes av Deutscher
Ostmark-verein (1894), efter initialerna till de tre ledarnas namn kallad hakatism.
Men trots alla hundratals millioner mark, som den preussiska staten
offrade åt hakatismen, vanns det ekonomiska målet icke. De polska
bönderna gjorde passivt motstånd, och Max Jackowski bildade
jordbruksföreningar som motvikt mot de tyska tvångsinköpen av jord. I
det yttre förhöllo sig polackerna stilla under omständigheternas tryck;
de stredo för tyskarna sak under kriget med Frankrike (jfr Sienkiewicz’
dråpliga berättelse »Bartek segraren»), och under världskriget märktes
i Posen inga synbara resningstendenser som i Böhmen. Men de
preussiska polackerna bidade med otålighet befrielsens timme, och den slog
genom Tysklands krossande i världskriget.

Över huvud är det polska partilivet mycket förvirrat, och den inre
söndringen kommer troligen att bereda den nya polska staten många
prövningar. Men gentemot utlandet äro alla polacker eniga. Ett av de
starkaste sammanhållningsbanden för polackerna är — vid sidan av
modersmålet — den religiösa trosbekännelsen. Av hela befolkningen
äro 98,3 % katoliker (resten protestanter i Schlesien och Litauen).
Det ligger något symboliskt i att katedralen i Krakau är inbyggd i den
jagielloniska kungaborgen på Wawel, ty i Polen höra kyrka och stat
intimt samman. Gudsmodersbilden i Cz$stochowas paulinerkloster
åtnjuter en dyrkan, som ej överträffas i den övriga katolska världen,
och i den stora prövningens tid har den religiösa hänförelsen bjudit
tröst och hopp. Den konfessionella klyfta, som skiljer Polen från
Ryssland, har väl också bidragit till att det östslaviska sektväsendet ej
har kunnat slå rötter i Polen. Den enda sekt i Polen är den
gammalkatolska marianit-sekten, som 1893 grundades av Maria Kozlowska
från Plock enligt asketiska principer med mystisk anstrykning, Den
har lagt an på social filantropi, skolor, sjukvård o.d., och räknar 100,000
medlemmar på 36 församlingar (huvudsakligen i Lödz, Warschau och
Kalisz). Mot katolicismen i själva Kongresspolen har den ryska staten
varit tämligen tolerant eller likgiltig. Redan 1817 fingo polackerna
i Ryssland egen kyrklig organisation med en ärkebiskop i Warschau
och 6 biskopar. Dock upphävdes 1886 den 1836 i Warschau grundade
andliga akademien. Polackerna i det egentliga Ryssland ha haft en
metropolit i Mohilev, vilken dock hittills har bott i Petersburg, med
5 biskopar under sig. Mot polackerna i Litauen och Vitryssland
skärptes förhållandena. Det ryska språket blev obligatoriskt, och kloster
indrogos. Först genom 1905 års toleransedikt fingo polackerna vissa

61

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:23:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/slavisk/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free