- Project Runeberg -  Slavisk kultur och litteratur under nittonde århundradet /
64

(1920) [MARC] Author: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Polen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SLAV ERNA.

sin sista brottning med den inbrytande romantiken. Den polska
litteraturen, som under humanismens och renässansens skeden hade haft
sin »guldålder» (Kochanowski m. fi.), hade efterhand stelnat i ett
panegyriskt eller didaktiskt manér på ett med latin späckat språk,
och Horatius och Racine voro de psevdoklassiska förebilderna.
»Litteraturen tryckte till sin barm ett redan i vaggan dött foster av en
död fantasi» (Mochnacki), och det är betecknande, att Mickiewicz,
den store litteräre reformatorn, begynte sin vittra bana med en
hjältedikt om — potatisen (med anknytning till Amerikas upptäckt av
Columbus efter förebilden av Lusiaderna).

Då man talar om den polska romantiken, har den en vida djupare
och mer ursprunglig betydelse än den samtidiga i Ryssland, ty under
det att den ryska romantiken var en utländsk, på rysk jordmån
överflyttad planta, som vissnade efter kort blomning, hade den polska
romantiken djupa rötter i landet, om också även här en utländsk
väckelse behövdes. Visserligen hade Polen icke deltagit i korstågen
till det Heliga landet, men som kristenhetens utpost i öster hade det
utkämpat duster med tatarer och turkar, och det är ett märkligt
sakförhållande, att den sydslaviska skaldeskolan i Dubrovnik (Ragusa)
på 1600-talet besjöng Sigismund Wasa och hans son WladysJaw som
den europeiska kristenhetens värnare och därjämte som bärare av
den ännu grumliga samslaviska idén. I det polska adelskynnet låg
det något chevalereskt med dess siratliga umgängesformer, och där
fanns av gammalt en kvinnokult, som fick sitt högsta uttryck i
»Bogo-rodzica», hymnen till Guds moder. I Polens äldsta historia framskymta
halvt mystiska kvinnoskepnader: den böhmiska furstinnan Dobrawa,
den ungerska Kinga och furst Kräks hjältemodiga dotter Wanda,
som självmant störtade sig i Weichsel (förmodligen en mytisk
personifikation av floden, byggd på en ordlek: Wanda = vatten, lat. unda,
litauiska andu). Och i drottning Jadwiga (Hedvig), som genom sitt
giftermål med den litauiske Jagiello grundade unionen med Litauen
och blev stammoder till en lysande dynasti, fick denna kvinnodyrkan
ett historiskt underlag.

Romantikens teoretiske banbrytare blev Kazimierz Brodzinski
från Galizien (1791—1835), professor i polsk litteratur vid Warschaus
universitet, vilken som otaliga andra polacker slutade som hemlös
emigrant och religiös mystiker. Hans idylliska epos »Wieslaw» (1820)
besjunger i Hermanns och Dorotheas stil ett polskt bondbröllop. Men
hans litterära storhet låg på det ästetiska området genom att han
påvisade folkpoesiens betydelse för konst dikten och förordade en
anslutning till det nationellt ursprungliga, det patriotiskt idylliska enligt
Herders och slovaken Kollårs konstteorier. Men han stod ännu främ-

64

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:23:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/slavisk/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free