- Project Runeberg -  Anteckningar om svenska qvinnor /
137

(1864-1866) [MARC] Author: Wilhelmina Stålberg, P. G. Berg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fersen, Hedvig Eleonora von - Ficker, Anna Maria Franziska Charlotta - Ficker, Mathilda Fredrika - Flemming, Elin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

fruktsam, utan i den mån deras pung är fylld." –
Bellman blef sekreterare med 3000 daler
kopparmynt i lön, af hvilken han lemnade hälften till
den som förrättade tjensten.

Ficker, Anna Maria Franziska Charlotta,
dotter af kammarmusikus Ficker och dess fru, född
Widerberg, föddes d. 16 Juni 1813. Hon kom
vid sjutton års ålder, år 1830, såsom elev till
Kongl. theatern, der hennes skönhet och
gratie snart nog väckte uppseende, samt de hos
henne af naturen nedlagda anlagen, allt mer och
mer utbildade i en god skola, voro en säker
borgen för hennes framgångar och publikens gunst,
hvilken ock i rikt mått skänktes henne. – Hon
gifte sig, d. 16 Juni 1839, med premieraktören
vid Kongl. theatern herr Nils Almlöf, då
enkling och förut hennes lärare, och som nu fann
ett vida större intresse i att bilda henne för en
konst, den han sjelf med så mycken kärlek omfattade.

Fru Almlöfs första roll, den hon ännu med
en glad känsla erinrar sig, var Selindas i
Kalifen i Bagdad; den andra var Annas i Siri Brahe.
Hon spelade äfven, medan hon ännu var ogift,
titelrollen i Preciosa, der hon var alldeles
förtjusande, samt i Cendrillon, icke titelrollen, utan en
af systrarna, Clorinda eller Thisbe. Hon hade
äfven en af de unga prinsarnes roller i Kung
Edvards söner, Ida Münsters
i Herman von Unna,
jemte en oräknelig mängd andra.

Genast efter sitt giftermål spelade herr och
fru Almlöf tillsammans i en pjes kallad De gifta,
hvilket särdeles roade både dem sjelfva och
publiken. – Bland fru Almlöfs mest framstående
roller, efter hennes giftermål, märkas: Anna af
Österrike
, titelrollen, Drottning Anna i Ett glas
vatten
, samt drottning Hedvig Eleonora i Lucidor
den olycklige
. Hon spelade äfven med stort
bifall i Trettio år af en Spelares lefnad, i
Postiljonen från Lonjumeau, samt lady Morton i Natt
och Morgon
.

Då fru Almlöf, till hela den theaterbesökande
publikens stora saknad lemnade scenen,
och det för alltid, 1859, hade hon på sin
afskedsrecett, d. 27 Juni samma år, Lucidor, samt
Ålderdom och älskvärdhet, der hon hade tillfälle att
utveckla hela sin talang, hela sin gratie, inför en
lika hänryckt som sorgsen allmänhet, hvilken i
tysthet grämde sig öfver att den skulle förlora
denna älskliga konstnärinna, den man fann, i
trots af de flydda 29 åren, vara samma ljufva
uppenbarelse, som då hon först visade sig på
scenen.

Ficker, Mathilda Fredrika, född d. 3 Sept.
1814, en syster till fru Almlöf d. ä. och med
henne delande så väl undervisningen i kungliga
theaterskolan, som bostad och vård i de privata
hus, der theatern plägade inackordera sina unga
elever. Hon kom redan såsom barn att på scenen
uppträda. Ehuru ett år och tre månader
yngre än systern blef hon dock elev långt före
henne, ja, flera år förrän Charlotta Ficker
någonsin tänkte på att beträda tiljorna.

År 1829 började hon att uppträda i barnroller.
Den första af dessa var Jeannas i Testamentet,
der hon spelade en lång scen med den
oförgätlige Lars Hjortsberg, hvilket hon ännu i
dag med den innerligaste förnöjelse erinrar sig.

Såsom ung flicka uppträdde Mathilda Ficker
först i Annettes roll i Lilla matrosen. Hennes
röst hade en förvånande böjlighet, och såsom
koloratursångerska var hon oförliknelig. Tonerna
ur hennes lilla vackra mun följde hvarandra
såsom perlorna på ett band, och klara voro
de, klara och välljudande, som den mot skyn
svingande lärkans. Dessutom hade ögat en fröjd
af att se den lilla veka, blonda, elflika gestalten,
så ungdomlig och fin, ännu under flera efter
hvarandra framskridande decennier.

Mathilda Ficker gifte sig 1836 med kammarmusikus
Fredrik Gelhaar. Hennes första roll
som fru var Isabellas i Duellen. Bland många
andra spelade hon äfven Isabella i Robert, som
för första gången uppfördes 1839. – I Norma
hade fru Gelhaar Adalgisas roll och många äro
de, som med verklig förnöjelse minnas huru väl
duetten gick mellan Adalgisa och </i>Norma,</i>
hvilken var Jenny Lind. – Fru Gelhaar har äfven
i Köpenhamn uppträdt på tvänne konserter, den
ena gifven af Ole Bull, den andra af Prume. –
År 1860 tog fru Gelhaar afsked från scenen.

Flemming, Elin, född 1578 och död 1654,
var dotter af ståthållaren Claes Hermansson
Flemming och gift med landshöfdingen och
rikskammarrådet Peder Erlandsson Bååt d. y. De bodde
på det stora godset Östanå i Kulla socken uti

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:41:32 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/sqvinnor/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free